Érzékenyen érintheti a VW konszern adathamisítási botránya a Győrben üzemelő motorgyárat is. Az Audi magyarországi üzemében ugyanis az egész konszern, vagyis az Audi, a Skoda, a Seat és a VW autói számára gyártanak évente mintegy kétmillió erőforrást. Lapunk kérdését a győri gyár kommunikációs munkatársai elhárították, és a VW-központhoz irányítottak. Az anyacég pedig a vizsgálatok lezárultáig nem válaszol a sajtó kérdéseire.
A szaksajtóban közzétett adatok szerint az érintett Euro 5-ös EA189-es dízelmotorból (R4 motorcsalád) a győri Audi-gyárban összesen 2 700 386 darab készült, azonban 2014-ben befejezték a gyártását. A jelenlegi kínálat Euro 6-os motorjai megfelelnek minden törvényi és kibocsátási előírásnak. Az érintett 11 millió négyhengeres dízelmotorhoz a kipufogógáz-vezérlés és -kezelés technikáját a Bosch szállította – tette közzé az Autopro.hu. A vállalat most minden felelősséget hárít, mondván, a szoftver és a technológia programozása a Volkswagen műve, így a felelősség is az övék.
Manipulálással vádolják a Totalt is
Az amerikai hatóságok azzal vádolják a francia Total SA olajcéget, hogy szabályellenesen manipulálta a földgáz árát az Egyesült Államok délnyugati államaiban. Mint a The Wall Street Journal írja, az energiaügyeket felügyelő FERC szerint a társaság houstoni székhelyű helyi leányvállalata olyan földgázvásárlásokat hajtott végre, amelyek veszteséget okoztak neki, de közvetve elősegítették, hogy más kereskedelmi ügyletekből busás hasznot húzzon. A vádak szerint a Total 2009 és 2012 között összesen 38 alkalommal hajtotta végre a piaci manővert. A francia vállalat tagadja a vádakat.
Ahogy a VW amerikai dízelbotránya tovább halad, egyre nagyobb tétek kerülnek terítékre. Néhány napja még egy nagyobbfajta autó-visszahívási ügynek látszott, és a vásárlók kártalanítása volt a fő kérdés. Azóta kiderült, hogy a VW konszern más márkái is érintettek, valamint hogy a tét már az, elterjedhetnek-e az Egyesült Államokban az európai kontinensen régóta meghatározó dízelmotorok. Mi több, szakértők felvetették, hogy esetleg Európában is visszaszorulhatnak a gázolajos erőforrások, ha a kibocsátási normák további szigorítása miatt gazdaságtalanná válik a gyártásuk. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület szerint a valóságban az Euro 5-ös normát sem teljesítik a legtisztábbnak mondott dízelmotorok. A Mercedes máris bejelentette, hogy a dízel- helyett a hibridhajtást fejleszti.
További kérdés, megrázza-e annyira a VW Groupot az amerikai botrány, hogy elveszítse frissen megszerzett első helyét az autógyártók között, melyet nemrég hódított el a Toyotától. Végül felmerül a kérdés, hogy csak a VW Group járművei esetében és csak Amerikában manipulálták-e a kibocsátási adatokat. Közismert, hogy Európában az üzemanyag-fogyasztási adatok esetében a gyártók által megadott és a mindennapokban tapasztalt értékek akár 25-30 százalékkal is eltérhetnek. Márpedig a magasabb üzemanyag-fogyasztás magasabb széndioxid-kibocsátással jár együtt. Figyelemre méltó, hogy ugyanaz az amerikai környezetvédelmi ügynökség, az EPA, amely most vizsgálja a VW-t, tavaly novemberben a koreai KIA és Hyundai gyártóját azért büntette 360 millió dollárra, mert meghamisították autóik üzemanyag-fogyasztási adatait.
Ugyanezek a márkák Európában minden további nélkül forgalmazhatják autóikat, ami rámutat, hogy az unió szabályozása nem a vásárlók, hanem a gyártók érdekeit veszi figyelembe. Ezért írhatta a Die Welt, hogy a német kormány és Brüsszel is pontosan tudja, az autógyárak mivel és hogyan manipulálják károsgáz-kibocsátási mutatóikat.
Mindenesetre az ACEA európai autóipari szövetség sietve közölte, hogy a VW esetében elszigetelt jelenségről lehet szó, nincs rá bizonyíték, hogy az ügy az egész iparágat érintené. Az európai gyártók most kétségbeesetten igyekeznek elhatárolódni a VW-ügytől. Gian Luca Galletti olasz környezetvédelmi miniszter azt nyilatkozta, ha kiderül, hogy a botrány az Olaszországban értékesített VW-járműveket is érinti, leállítják ezek árusítását. Ugyanakkor a miniszter szerint az olasz autógyárakról nem tételezik fel hasonló gyakorlat alkalmazását, ezért ezeknél egyelőre nem rendeltek el ellenőrzést. Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter pedig azt mondta, amit a VW csinált, az az állam és az adófizetők meglopásának egyik formája. A cseh közlekedési minisztérium is vizsgálatot indított annak kiderítésére, hány, a VW-csoporthoz tartozó márkájú autó lehet érintett Csehországban a károsanyag-kibocsátási botrányban. A Skoda vezetése közölte, hogy a korábbi években használta a manipulált motorokat, de már nem alkalmazza őket.