Hat Volkswagen-vezetőt vádoltak meg az Egyesült Államokban szerdán az autógyártó dízelbotrányával kapcsolatban. Loretta Lynch amerikai igazságügy-miniszter szerint az inkriminált tisztviselők „nagy felelősséggel járó pozíciókat töltöttek be, többek között felügyelték a motorfejlesztést, valamint tagjai az igazgatótanácsnak”.
Az érintetteket azzal vádolják, hogy összejátszottak az Egyesült Államok és az amerikai fogyasztók megtévesztésére, továbbá megsértették a károsanyag-kibocsátást szabályozó szövetségi környezetvédelmi törvényt. A megvádoltak egyikét, Oliver Schmidtet, a VW amerikai leányvállalata szabályozási és megfelelési részlegének vezetőjét még a hét végén tartóztatták le Miamiban. A társaság 2015 óta áll össztűz alatt, amikor kiderült, hogy autók millióiba építettek be olyan szoftvert, amely méréskor meghamisította a kibocsátási adatokat.
A vezetők elleni vádemelés egy nappal azután történt, hogy a Volkswagen megállapodott az illetékes amerikai hatóságokkal az emissziós botrány büntetőjogi és polgári jogi bírságáról.
A megállapodás értelmében a wolfsburgi konszern 4,3 milliárd dollárt fizet az ügy rendezésére. Az egyezség tervezete a megfelelőségi és kontrollingrendszerek további erősítését is előirányozza egy független felügyelő kinevezésével a következő három évre.
A megállapodás feltétele volt, hogy a Volkswagen vétkesnek vallja magát az Egyesült Államok vonatkozó büntetőjogi törvényeinek megsértésében, továbbá elismeri a tényállást és megfizeti az ennek alapján kiróható bírságot. A 4,3 milliárd dolláros büntetéssel a dízelbotrány teljes költsége immár meghaladja a 19 milliárd dollárt, amit a cég elkülönített az ügy rendezésére. A VW még tavaly nyáron beleegyezett abba, hogy polgárjogi rendezéssel 15 milliárd dollárt fizet az USA környezetvédelmi hatóságainak és a károsult amerikai fogyasztóknak.
A botrány azonban nem akadályozta meg a VW-t abban, hogy tavaly a világon feltehetően a legtöbb járművet adja el. Ez 10,3 millió darab, 3,8 százalékkal haladja meg a 2015-ös számot. Ezzel, ha minden igaz, lepipálta a Toyotát, amely saját előrejelzése szerint 10,2 millió autót gyártott 2016-ban.