Csak azok használjanak hitelkártyát, akik folyamatosan figyelemmel tudják kísérni a visszafizetési határidőket, és eleget is tudnak tenni a teljes összeg visszafizetésének – áll a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) nemrég megjelent figyelmeztetésében. A szervezet kiemelte: egyre több hitelkártyához ajánlanak például pénzvisszatérítési akciókat, azonban ténylegesen csak azok járnak jól, akik tudatosan használják kártyájukat.
A FEOSZ fontosnak találta, hogy ismételten felhívja az emberek figyelmét arra, milyen feltételekkel használhatják a hitelkártyájukat. A kártya használata egy 30–45 napra szóló hitelviszonyt képvisel; ha akár csak egyetlen nappal elcsúszik az ügyfél a tartozás rendezésével, annak jellemzően jelentős költsége lehet, akkor is, ha az eredeti tartozásnak csak minimális hányadát nem rendezte a megadott dátumig.
Ugyancsak kifejtették, hogy a hitelkártyát vásárlásra és nem készpénzfelvételre találták ki. A figyelmeztetés jogosságát a Magyar Nemzeti Bank statisztikái is alátámasztják. Bár a jegybank legújabb, második negyedéves adatai szerint jóval kevesebb, 1,3 millió hitelkártya van forgalomban itthon, szemben a 7,6 millió betéti kártyával, a használatukat részletező statisztika jól szemlélteti a problémát.
Az adatok alapján ebben az időszakban közel 30 millió alkalommal vettek fel készpénzt hazai kibocsátású betéti kártyákkal, viszont nagyjából 325 ezer alkalommal hitelkártyával is történt készpénzfelvétel. Ideális esetben utóbbinak nullának kellene lenni, hiszen a hitelkártya valóban nem erre való.
Mint azt lapunk kérdésére Kispál Edit, a FEOSZ szóvivője elmondta, a tapasztalatok szerint elsősorban idősebb, a pénzpiaci termékek terén kevésbé jártas ügyfelek szoktak pórul járni hitelkártyájuk használatával. Azért is érdemes odafigyelni, mert több helyen, bevásárlóközpontokban, a repülőtéren vagy egyéb banki ügyintézés során is kínálják a pénzintézetek hitelkártyáikat, amelyek használati feltételeivel nem mindig vannak tisztában az ügyfelek.
A tudatos bankolóknak viszont nagyon jó megoldás lehet a hitelkártya. A FEOSZ által is kiemelt készpénz-visszatérítési vagy egyéb kedvezményekkel, amelyeket a hitelkártyához szinte minden kibocsátó biztosít, az élelmes ügyfelek évi több tízezer forintot is spórolhatnak, illetve elvásárolhatnak. Banki szakértők azt is kiemelik, hogy az esetleges adatlopásos bűncselekmények elleni védekezésnél is erősebb biztosíték a hitelkártya, hiszen ha hozzá is férnek az ügyfél adataihoz, nem az ő, hanem csak a bank pénzét lophatják el.