Egyre többet költenek az emberek tartós fogyasztási, műszaki cikkekre, ami illusztrálja, hogy bíznak a jövőben, a gazdasági környezetben, saját kilátásaikban, mernek hosszabb távra tervezni, nagyobb beruházásokba fogni. Az egyik statisztikai adat talán még árulkodóbb, holott látszólag negatív, hiszen a kiskereskedelem egyik szegmensének visszaeséséről tudósít.
Mégis örülnünk kell neki, mivel a használt cikkek megvételének visszaeséséről szól. A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb kimutatása szerint ugyanis tavasszal csaknem tíz százalékkal csökkent tavaly áprilishoz képest a second hand, vagyis a másodkézből értékesítő üzletek forgalma.
Nagy dolog ez a fordulat, hiszen már-már azt kellett hinnünk az utóbbi évtizedekben, hogy végérvényesen besoroltak bennünket a másodlagos vásárlási piac élharcosai közé. Olyan érzése lehetett a külső szemlélőnek, hogy a magyar nép már csak a nyugati urak által levetett és nagylelkűen a szegényebb országok rendelkezésére bocsátott ruházati és ipari cikkeket képes megfizetni.
Magyarán csupán a gagyi juthat nekünk mindenben, válogathatunk, mint egyszeri ember a használt cikkes vadkapitalizmusban. Ez még akkor is szomorú állapotokat festett, ha tudjuk: egy sor másodkézből származó árun nem is látszik, hogy nem új. A használt termékek visszaszorulása viszont rögzíti: a magyarok nemcsak nagyobb mennyiségben engedhetik meg maguknak a minőségi dolgokat, de az igény is megnőtt a kvalitásos, prémium termékek iránt.
Mindez csattanós válasz arra a hamisan kedélyeskedő típusrágalomra, hogy a hasánál fogva lehet megfogni a magyart, és ha van elegendő étel-ital, fát lehet hasogatni a hátán. Az a mentalitás, miszerint „az a miénk, amit megeszünk”, mégsem a sajátunk. Ez akkor is igaz, ha a statisztikák szerint még az élelmiszer- és úgynevezett élelmiszer jellegű kiskereskedelem is növekedni tudott az utóbbi hónapokban.
A magyarság a jövőt építi, és ez a forgalmi számokban is megtestesül. Ami mögötte van, az ráadásul sokkal több: egy életszemlélet megújulása, az innováció, a fejlődés felé fordulás. A hazai lakosság a pozitív kormányzati intézkedésekben, az adócsökkentésekben, a fokozódó családi kedvezményekben megnyilvánuló állami támogatást bizalommal viszonozza.
A kiskereskedelmi forgalom 2003 óta nem látott mértékben, megállíthatatlanul bővül, és a realitás ez, nem pedig a lesajnáló cinizmus. A bizalmi konjunktúrának pedig további hozadéka lehet: a prognózisok szerint idén tovább gyorsul a háztartások fogyasztásának növekedése. Ez pedig felér egy folyamatos bizalmi szavazással.