2017. június 27., kedd, László napja
Gazdaság
A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: http://magyaridok.hu/gazdasag/veget-ert-dizelkorszak-1588990/

Véget ért a dízelkorszak?

Az Audi CNG-motorok gyártását kezdte meg a győri üzemben
A német adathamisítási ügy hatására esésnek indultak a dízeleladások Európában, és a használtautó-piacon is lejjebb szállt az árfolyamuk. Az elektromos autózás azonban még nem tart ott, hogy betöltse a dízelmotorok helyén keletkezett űrt. Az átmeneti években, évtized(ek)ben alternatív megoldásokra lesz szükség, mint amilyen a sűrített földgáz (CNG).

A Volkswagen-csoport amerikai dízelfiaskója idővel csak meghozza a maga gyümölcsét az öreg kontinensen is: a JATO Dynamics adatai szerint az év első három hónapjában tovább csökkent a dízelmotoros modellek iránti kereslet Európában. A csökkenés nem új keletű jelenség, de 2005 óta először tavaly fordult elő, hogy az eladott autók kevesebb mint fele volt dízelüzemű. Mindehhez járul, hogy Európában mindenütt dízelellenes a törvényhozók hangulata. Több olyan javaslat is született, amely a dízelmotoros autók visszaszorítását célozza. Így például az év második felétől kötelező lesz a nitrogén-oxid-kibocsátás menet közben történő mérése az újabb típusok engedélyeztetésekor. Mint ismert, a dízelmotorok a magas üzemi hőmérséklet miatt többet pufognak ki nitrogén-oxidból, mint a benzinmotorok.

Forrás: Mirkó István

Autógázt tankol a töltőállomás munkatársa a nemrég nyílt budapesti terminálon

A dízelellenes hangulat következtében több nagyvárosban, például Münchenben, Londonban, Athénban és Oslóban nem engedik közlekedni ezeket a járműveket, amikor rossz a levegő minősége. Más városok (mint például Barcelona) a közeli jövőben tervezi kitiltani a koros és a gázolajos autókat.

Ugyanakkor tény, hogy jelenleg az Európai Unióban a forgalomba helyezett autók több mint 50 százaléka dízel, és ez hazánkban is így van, míg az elektromos autók aránya alig kimutatható. Az iparág ismerői szerint a klasszikus belső égésű motorok egy ideig még meghatározók maradnak, de sokan úgy vélik, hogy a dízel lehet az első olyan meghajtási rendszer, amely kiesik a gyártói palettáról. A környezetbarát technológiák önmagukban nem fognak áttörést hozni az e-mobilitásban. Ennek még számos probléma szab gátat a standardok hiányától kezdve az infrastruktúrán és az energiaellátáson keresztül a használhatóságig.

A következő évek, talán évtizedek a különböző technológiák együttélésének jegyében telnek majd el. A benzinmotorok fejlesztésében még sok tartalék van, és a különféle hibrid hajtásrendszerekben még hosszú ideig fennmaradhatnak. A nagy hatásfokú, szerény fogyasztású dízelek helyét azonban egy olyan üzemanyag veheti át, amely sem nem új, sem nem ismeretlen: az autógáz. A jelenleg viszonylag elterjedt LNG (cseppfolyósított földgáz) helyett azonban valószínűbb, hogy a CNG, azaz a sűrített földgáz lesz a befutó, mert jobb a hatásfoka és könnyebb kézben tartani a kipufogógázokban a káros anyagokat. Nem véletlen, hogy az Audi, amely győri gyárában eddig csak benzines és dízelmotorokat gyártott, most elektromos és CNG-erőforrásokat is gyárt. Az A4 Avant g-tron motorja az első erőforrás egy Audi modell számára, melyet a győri gyár vezetésével fejlesztettek, emellett ez az első CNG-motor, amelyet hazánkban gyártanak. A gázüzemű hajtás egyik jelentős előnye, hogy a hagyományos benzines motorok szerkezetében viszonylag kevés átalakítást kell tenni, hogy alkalmasak legyenek a gáznemű üzemanyag elégetésére.

Invented in Hungary

Magyarország ideális kutatás-fejlesztési helyszínné kíván válni, a legvonzóbb és legkedvezőbb befektetési környezetet szeretné kínálni Európában – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) által szervezett járműipari konferencián csütörtökön. Ehhez az kell, hogy a leggyorsabban összekapcsolják a digitalizációt a termeléssel, a Made in Hungaryból Invented in Hungary legyen, azaz a vállalatok ne csak a termelés és gyártás, hanem a fejlesztés során is Magyarországban gondolkozzanak. Ennek elébe kíván menni a magyar kormányzat: májusban rakják le a zalaegerszegi járműipari tesztpálya alapkövét, ahol az első teszteket 2018 első felében végezhetik el. Az autóipar termelési értéke tavaly 7874 milliárd forintot ért el, amelynek 92,2 százalékát exportpiacokon értékesítették. A szektor a feldolgozóipari termelés 30,1 százalékát tette ki, és több mint 154 ezer embert foglalkoztatott 2016 végén. A világ 20 legnagyobb első körös autóipari beszállítója közül 15 van jelen Magyarországon.

 

Hirdetés

Kiemelt

Hackertámadás ért Ukrajnában több bankot és szolgáltató vállalatot

Az ukrán jegybank honlapján közölte, hogy az érintett bankoknál emiatt nehézségekbe ütközik ügyfeleik kiszolgálása.

Poszt-trauma

Mini G-nap

Kíváncsian várjuk a G-ző politikus felívelő karrierjét.

Óriási meglepetés az Amnesty Internationaltől!

Meglepődtünk.

Minden áron bele akartak rúgni a Fideszbe ballibék

A nagy leleplezés.

A „függetlenség”

Ha kormányellenes, akkor az a ballib médiában hírnévre váltható.

Hirdetés

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!