Kedvező exportkilátások előtt állnak a hazai e-kereskedelmi vállalkozások: amekkora akadály a magyar piac kis mérete, a nyelvi korlátok, a kulturális különbözőség a hagyományos kereskedelemben, éppen akkora lehetőség ez az internetes kereskedők számára – hívta fel lapunk figyelmét Dunder Krisztián online üzletfejlesztési szakértő, a Growww Digital ügyvezetője. Mint mondta, a kelet-közép-európai piacok növekedéssel kecsegtetnek: tudatos országnyitásokkal tíz-hússzoros piacok válhatnak elérhetővé az e-boltok számára.
A szakértő vázolta, Magyarország és Kelet-Közép-Európa egyelőre nem túl csábító a nagy online kereskedők számára, a régió megosztottsága egyelőre az itteni vállalatoknak dolgozik. A helyismerettel bíró kisebb cégek egy-két lépéssel a globális óriások elé kerülhetnek – jegyezte meg Dunder Krisztián. További előny, hogy a környező országokban találni lehet magyar és helyi nyelven is beszélő munkavállalókat, akik segíthetnek az ügyfélszolgálat és a marketingtevékenység beindításában. A szomszédos országok így tesztpiacnak is kitűnőek.
Ismertette, az Európai Unió országaiban a logisztikai, számviteli, szerződéskötési keretek már kiépültek, a valódi kihívást a kiszolgálás minőségének biztosítása és a helyi piacokon alkalmazott marketing jelenti. A mintegy egymilliárd forint bevételi határt elérő vagy azt megközelítő, alulról építkező e-kereskedelmi vállalkozások többsége már legalább fél évtizede a piacon van, a beszállítókkal bizalmi viszonyt ápolnak, és a növekedés kihívásaival is szembesültek mostanra. A hazai e-cégek technológiai felkészültsége, a marketingismeretük és a know-how is adott ahhoz, hogy kiterjesszék működésüket az ország határain túlra. Legalább száz erre kész e-kereskedelmi vállalkozás lehet Magyarországon, amelyek közül eddig még alig néhány lépett a külföldi piacokra – fogalmazott a szakember. Szerinte a közelebbi régión túl érdemes lehet Nyugat-Európa irányába is terjeszkedni, ott azonban fokozott óvatosságot javasol. Míg ugyanis Magyarországon 6 ezer webshop működik, addig Csehországban 36 ezer, Németországban 55 ezer, az Egyesült Királyságban pedig százezernél is több internetes vállalkozás verseng az online vásárlók kegyeiért.
A magyar e-kereskedelmi piac 427 milliárd forint, míg az európai 530 milliárd euró az Ecommerce Europe adatai alapján. Így nem meglepő, hogy sikeres hazai cégek – az elektronikai cikkek, állateledelek, kontaktlencsék vagy akár a használt ruhák piacán – hatékonyan terjeszkednek más országokban. A külföldi piacok robbanásszerű növekedést eredményezhetnek, hiszen a hazai piac tíz-hússzorosára lépünk. A Growww Digital praxisában előforduló extrém, akár 1000 százalékos növekedések is mind külföldi piacnyitásokhoz kapcsolódnak.