Az elérhető pénzforgalmi statisztikák alapján nem meglepő módon az év végére hagyományosan meglódul a költés, és ebből évről évre egyre nagyobb szerep jut a bankkártyáknak. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint az év első kilenc hónapjában nagyjából 303 millió betéti kártyás vásárlás történt.
Összevetésként, 2015-ben egész évben volt nagyjából 338 millió vásárlás, amiből akkor is a negyedik negyedév volt a legerősebb 95 milliót meghaladó tranzakciószámmal, ami 9 millióval haladta meg a második legerősebb harmadik negyedévet. Összevetve a múlt év legerősebb három hónapjával, idén már a második negyedévben közel 103 millió betéti kártyás vásárlás volt, a harmadikban 109, ami az év hátralevő részére mindenképp rekordszámokat vetít előre. A betéti kártyás vásárlások értéke is jól mutatja a lakosság megnövekedett költési kedvét: míg tavaly a karácsonyi szezont is magában foglaló negyedik negyedévben 706 milliárd forintot fizettek kártyával, idén már a második negyedévben megközelítette a végösszeg a 718 milliárdot, a harmadikban pedig a 758 milliárdot. Úgy tűnik, a hitelkártyáknak nincs akkora piacuk, mint a hagyományos kártyáknak. A vásárlások száma évek óta folyamatosan nő, azonban az idei második negyedéves 18,4 milliós, illetve a harmadik negyedévi 19,2 milliós tranzakciószám még nem mutat olyan látványos eltérést a 2015. negyedik negyedévi 17,3 milliótól.
Az MNB számaiból az is kiolvasható, hogy a nagyobb mértékű kártyás költés azokra jellemző, akiknek amúgy is van kártyájuk. A legfrissebb, harmadik negyedéves adatsor szerint a hazai kibocsátású fizetési kártyák 9 milliót közelítő száma, ezen belül a betéti kártyák közel 85 százalékos aránya érdemben nem változik. Jót tesz viszont a kártyás fizetés népszerűségének az érintéses technológia terjedése, amit egyre többen kedvelnek. A vizsgált időszakban tovább nőtt az érintőkártyák száma negyedéves összevetésben, így már a hazai kártyák mintegy 60 százalékával lehet érintéssel fizetni. Ezt a kereskedők is felismerték, az érintéses fizetést lehetővé tevő fizetőtermináloknál a második negyedévi 7 százalékost a harmadik negyedévben 9 százalékos bővülés követte, így a kártyaelfogadó helyek 75 százalékánál érintéssel is lehet fizetni.
Miután a legtöbb felmérésben egyre gyakrabban merül fel, hogy az ünnepi ajándékokat is interneten veszik meg, itt is felértékelődik a kártyás fizetés lehetősége. Ebben azonban még van elmaradás, sokan még tartózkodnak az ilyen megoldástól. A Jófogás és a GKI tízezer fős legutóbbi felmérése alapján a megkérdezettek 82 százalékának van bankkártyája, de negyedük nem ismeri annak felhasználhatóságát, és a legtöbben még ma is csupán készpénzfelvételkor és hagyományos bolti vásárláshoz veszik elő. Az online vásárlások ilyen módú kiegyenlítése leginkább a legfiatalabb generációt, a 2000 környékén született korcsoportot jellemzi, noha ez a korosztály egyébként 70 százalékban még bankkártya nélkül kezeli a pénzügyeit.
A CIB Bank felmérése alapján egyébként a magyarok – főleg a fiatalok – leginkább készpénznek örülnének karácsonyi ajándékként, a kutatásban részt vevők negyede mondta, hogy legjobban a bankjegyekkel teli borítéknak örül. Pedig kaphatnák ugyanezt az összeget feltölthető fizetőkártyán is, hiszen itthon is lehet úgynevezett prepaid kártyákat kapni – még ha nem is a legkedvezőbb feltételekkel. Viszont több banknál lehetőség van akár „felcímkézett” ajándékkereteket létrehozni, amelyek megfelelnek ennek a célnak.