Bár még nem dőlt el, mi lesz az Opel motorgyárainak jövője – a tulajdonos PSA novemberre ígérte az új stratégia nyilvánosságra hozatalát –, Szentgotthárdon néhány hét alatt immár másodszor jelentettek be tömeges leépítést. Ahogy arról lapunk beszámolt, október közepén váratlanul száz munkást irányítottak vissza a WHC Consulting Kft. munkaerő-kölcsönző céghez. Egyik olvasónk, aki a motorgyárban dolgozik, már akkor jelezte, hogy a leépítés ezzel nem ér véget.
A történtek informátorunkat igazolták: a hét elején a gyár vezetése bejelentette, hogy decemberig az összes, motorgyártásban érintett kölcsönzött munkaerőtől megválnak. Lapunk kérdésére a Kaszás Zoltán, az Opel Szentgotthárd szóvivője megerősítette, hogy „a termelési volumen változásai miatt idén további csökkenés várható a munkaerő-kölcsönzés keretében foglalkoztatott létszámban”.
A „termelési volumen változása” a cégen belüli megrendelések csökkenését jelenti. Közismert: a motorgyár a különböző végösszeszereléssel foglalkozó üzemeknek szállítja az erőforrásokat, és ha kevesebb Opel-motorral szerelt jármű készül a PSA–Opel konszern üzemeiben, akkor csökken a megrendelések száma.
Az akkori tulajdonos, a General Motors 2010-ben döntött úgy, hogy jelentős beruházással korszerűsíti a gyárat. (A cég 1992 óta összesen 1,5 milliárd eurót fektetett be Szentgotthárdon.) Az építés több ütemben 2014-ig tartott, a termelés a 300 ezres szintről tavalyra 630 ezerre bővült.
Ehhez folyamatosan növelték a létszámot. Az alkalmazottak száma tavaly már meghaladta az 1400-at, amit kiegészített 200-240 kölcsönzött munkás. A PSA–Opel felvásárlás megvalósulása, augusztus óta azonban nem lehetett tudni, mi lesz a gyár sorsa, október közepén pedig bejelentették az első 100 fős elbocsátást.
A leépítések, illetve a teljesítmény visszafogásának híre nemcsak a munkavállalók körében keltett riadalmat, hanem az önkormányzatnál is, amelynek a cég közel 1,5 milliárd forint iparűzési adót fizet évente. Ez az összeg több mint fele a város – 2,6 milliárdos – éves költségvetésének. Nem csoda, hogy a település vezetése eközben vészforgatókönyvet készít elő. A legutóbbi testületi ülésen azon vitatkoztak, milyen helyi adót kellene megemelni vagy bevezetni, hogy a kieső iparűzési adót pótolják. Az egyik honatya szerint a kiesés az Opel által fizetett összeg 40 százalékát is elérheti.
Februárban robbant a hír, hogy a PSA megvásárolja a német márkát a GM-től. A francia cég vezetése akkor kijelentette, tiszteletben tartja az Opel meglévő szerződéseit, és a tervezett fejlesztéseket, beruházásokat is végrehajtja. A mézeshetek azonban hamar elteltek, szeptemberben Carlos Tavares PSA-vezér már arról beszélt, hogy az Opel-üzemek nem működnek elég hatékonyan, és ezért költségcsökkentést kell végrehajtani.
Október elején aztán kiderült, hogy miért olyan sürgős az Opel és a PSA kapcsolatának szorosra fonása: a francia tulajdonos közel sem vásárolta meg A-tól Z-ig a német márkát, egy sor, még a GM-mel közösen fejlesztett technológia és alkatrész felhasználásáért ugyanis a PSA komoly összegeket köteles licencdíjként fizetni az amerikaiaknak. Ennek következtében a közös fejlesztésű járművekben francia motorok, futóművek és padlólemezek lesznek. Emiatt kérdéses az Opel motorgyárainak a jövője, így a szentgotthárdi üzemé is, amely a régióban több mint kétezer embernek ad munkát.
Audi: tizenkétezer ember
Megkezdte munkáját a tizenkétezredik alkalmazott az Audinál, így a nagyvállalat rekordlétszámú szakembert foglalkoztat. A 21 éves Szentgyörgyi Marcell elektrotechnikusként végzett, és karbantartó pozícióban kezdte meg szakmai pályafutását az Audi karosszériaüzemében.