Már az átalakított, a szakma, érettségi megszerzésére, valamint a duális képzés elterjesztésére épülő szakképzési rendszerben kezdik a diákok az új tanévet. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter tegnap Kecskeméten, az országos szakképzési tanévnyitón kiemelte: a magyar gazdasági növekedés fenntartásához nélkülözhetetlen, hogy minden területen megfelelően képzett szakemberek dolgozzanak. Ennek egyik eszköze egy olyan szakoktatási rendszer kialakítása, amely képes arra, hogy visszaadja a szakmatanulás rangját és becsületét. Minden eddiginél nagyobb szükség van a szakképző intézményekben a felkészült és elkötelezett oktatókra és szakemberekre. A tárcavezető emlékeztetett: szeptember elsejétől már élesben működik az új rendszer.
A szakképzési rendszer átalakításával létrejönnek a szakgimnáziumok és a szakközépiskolák, ezzel párhuzamosan megszűnnek a szakiskolák. Az oktatási intézményeket a 44 szakképzési centrumba integrálták, amelynek fenntartásáért nem a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) felel, hanem önálló költségvetési szervként működnek. Korábban a szakiskolákban nem volt lehetőségük érettségire készíteni a diákokat, azonban a szakközépiskolákban két év felkészítő tanulmányt követően már bárki megszerezheti a bizonyítványt. A kormány szerint ez azért is fontos, hogy a szakképzés ne legyen zsákutca, az ezekben az intézményekben tanuló fiataloknak is legyen lehetőségük a felsőoktatásban, vagy valamilyen felsőfokú képzésen folytatni tanulmányaikat.
Azok a diákok, akik hiányszakmát tanulnak, jelentős összegű ösztöndíjra is számíthatnak. A szakgimnáziumokban a kitűnő tanulmányi átlagnál az összeg 50 ezer forint is lehet, a felső határ a szakközépiskolákban pedig 30 ezer forint. A hiányszakmákat központilag határozta meg a kormány, megyénként. Szinte minden térségben tucatnyi támogatott szakmát tanulhatnak a diákok. Többségében gépkezelői, mezőgazdasági, építőipari szakmák után jár az ösztönző, de sok helyen ápolói, egyéb szociális feladatot ellátó, szabó, pék, vagy akár eladói, villanyszerelői képzést is támogatnak.
A szakképzés másik fontos eleme a duális oktatás, amelynek lényege, hogy a képzőhelyeken a diákok megszerezzék a gyakorlati tudást is. Erről Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke arról beszélt, cél a duális rendszerben részt vevők arányának 70 százalékra emelése, szemben a tavalyi 10 százalékos aránnyal. Problémát jelent, hogy az ország több pontján nem áll rendelkezésre a megfelelő képzőhely, vagy a teljes szakma elsajátításához szükséges eszközök hiányoznak, így csak részfolyamatokat lehet megtanulni.