Tavaly 6,8 százalékkal nőtt a tartós fogyasztási cikkek kereskedelme – közölte hétfői kutatási eredményeit az Atradius hitelbiztosító. Országigazgatójuk kiemelte: 2014 óta az Európai Unió átlagát meghaladó mértékben nőtt a tartós fogyasztási cikkek piaca Magyarországon. – 2016-ban 4 százalékos volt a háztartások általános fogyasztásnövekedése, amivel megelőzzük nemcsak a szomszédos országokat, de az EU-tagállamok jelentős többségét is. A tartós fogyasztási cikkek kereskedelme még ennél is nagyobb mértékben nőtt, 6,8 százalékkal. Ezen belül a műszaki termékek értékesítése 10 százalék feletti – mondta Vanek Balázs.
A nem élelmiszertermékek, vagyis a tartós fogyasztási cikkek piacát óriási árverseny jellemzi, amit elsősorban az online kereskedelem pörget. Az Atradius elemzése szerint tavaly 24 százalékkal nőtt az internetes kereskedelem Magyarországon, így az online vásárlások aránya elérte a teljes kiskereskedelmi forgalom közel 4 százalékát. Mindez azonban nem jelent profitcsökkenést a kereskedők számára, mert a növekvő fogyasztói igények ellensúlyozzák az árverseny hatásait. Az Atradius előrejelzése megfelel a Magyar Nemzeti Bank várakozásának is, a jegybank szerint a kormányzati intézkedések és a piaci folyamatok miatt érzékelhető béremelkedések elsősorban a tartós fogyasztási cikkek iránti keresletben mutatkozhatnak meg.
A szektor fizetési szokásaira a számlák viszonylag lassú kiegyenlítése a jellemző. – Azt tapasztaljuk, hogy a tartós fogyasztási cikkek szállítói számláit átlagosan 60 nap múlva egyenlítik ki a kereskedelmi partnerek. A szállítóknak a bútoriparban az átlag felett kell hitelezniük a vevőiket, itt a szolgáltatások 3 százalékát csak 90 napon túl fizetik ki a vevők – mondta Vanek Balázs. A hitelbiztosító elemzői a 27 százalékos áfát tartják a szektor legjelentősebb kockázatának.
A magas adó következménye gyakran az adócsalás, és egy áfacsaló vevő nehéz helyzetbe sodorhatja a tisztességesen működő szállítóvállalatot is. Az Atradius ezért azt javasolja a vállalatoknak, kövessék figyelemmel a vevőik cégadatait, és egy váratlan cégnév- és tulajdonosiszerkezet-változás esetén, vagy ha hirtelen osztalék- vagy profitnövekedés szerepel a vevő mérlegében, törekedjenek az adott kintlevőségük mielőbbi behajtására.