A magyar online kiskereskedelmi forgalom az elmúlt években dinamikus növekedést produkált. Nem volt ez másképp tavaly sem: 2015-ben a hazai webáruházak nettó forgalma először szárnyalta túl a lélektaninak számító 300 milliárd forintos határt és elérte a 319 milliárd forintot. Ezzel az e-kiskereskedelmi forgalom aránya a teljes kiskereskedelemben 4,1 százalékra emelkedett – derül ki az eNET Internetkutató Kft. friss kutatásából. Tavaly nem csupán a nettó forgalom és az e-kiskereskedelem teljes hazai kiskereskedelmen belüli aránya növekedett – előbbi 17, utóbbi 0,4 százalékponttal tudott bővülni 2014-hez képest –, hanem az online vásárlók által egy megrendelésre költött átlagos összeg is nőtt. Míg 2014-ben a vásárlások átlagos nettó értéke éppen csak elérte a 10 000 forintot, addig 2015-ben átlag 11 400 forintot költöttünk.
A webáruházaknál a készpénzes utánvét, a banki átutalás és az átvételi helyszínen történő készpénzes fizetés a legelterjedtebb. Az online vásárlók az elmúlt évben a megrendelések összértékének legnagyobb részét ezúttal is készpénzzel egyenlítették ki, vagyis Magyarországon még mindig ez a fizetési mód dominál. Az áru célba juttatásában továbbra is toronymagasan vezet a futárszolgálatos kiszállítás, tíz webshopból kilencnél elérhető ez a lehetőség – a megrendelések összértékének 42 százalékát a futárszolgálatok juttatták el a vásárlókhoz. Ezt követi a boltban való személyes átvétel, illetve a személyzettel rendelkező partneri ponton történő személyes átvétel.
A hazai e-kereskedők továbbra is leginkább az internetes vásárlások, illetve a mobileszközről történő vásárlás arányának növekedését várják az elkövetkező három évben. Habár az online kiskereskedelem növekedési üteme 2014-hez képest némiképp lelassult, ez leginkább annak tulajdonítható, hogy évről évre egyre magasabb bázisról produkál növekedést a piac.
Az elmúlt egy évben nem csupán az online vásárlók száma növekedett, hanem a külföldről történő online vásárlás is megugrott a magyar online vásárlók körében. 2015-ben a rendszeresen internetezők 84 százaléka vásárolt online a hazai webáruházak kínálataiból és 35 százalékuk külföldi webshopokból (is).
Az év e-kereskedője 2016-ban
A héten kiosztották az Év internetes kereskedője 2016 díjat. A SzEK.org, az eNet és az IVSZ szervezésében lezajlott versenyben idén 10. alkalommal hirdették ki a legjobbakat. A kis- és közepes vállalati kategória nyertese a Lumenet fényforrás-webáruháza. A második helyezett a Háda webshop, a harmadik pedig az Okosjáték lett. A nagyvállalati kategóriában a JátékNet bizonyult a legjobbnak, a második díjat a Bónusz Brigád vitte el, míg a virtuális dobogó harmadik fokára a Media Markt állhatott fel.
A dobogós helyezettek egy kivételével száz százalékban magyar tulajdonú vállalkozások.