Az eladott áruk mennyiségét tekintve összességében 2,1 százalékkal nőtt januárban a magyarországi kiskereskedelem forgalma, a decemberi 4,5 százalékos bővülés után első hallásra szerénynek tűnő adat az év elején jellemzően gyengébb bolti értékesítés eredménye. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tegnap azt közölte, míg decemberben éves alapon 3,4 százalékos növekedést regisztráltak az élelmiszerüzletekben, addig januárban 1,5 százalékkal csökkent a napi friss fogyasztási cikkek eladása. Ennek oka, hogy a tavalyi év erős növekedéssel indult, ami nagyrészt az online pénztárgéprendszer bevezetésének piacfehérítő hatásával magyarázható, vagyis eleve magas a 2015-ös bázis, amihez a mostani adatokat viszonyítják.
– A húsfélék és a tejtermékek ára 5 százalék körüli mértékben csökkent januárban, ezekből nyilván több került a családok kosarába, viszont zöldségből, gyümölcsből, a másfélszeresére drágult burgonyából kevesebb. A tíz százalék feletti drágulást mutató étolajból és cukorból is visszafogottabban vásárolhatott a lakosság – jelezte az Országos Kereskedelmi Szövetség. A szakértők ezzel együtt az élelmiszer-forgalom meglódulására számítanak. – Csak megingás az élelmiszerek fogyasztásának januári 1,5 százalékos csökkenése, e téren 3-4 százalék körüli éves növekedésre számítunk – mondta Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője.
A KSH azt is jelentette, az üzemanyagoknál 3,7 százalékról 4,4 százalékra gyorsult a növekedés üteme az év első hónapjában, míg a nem élelmiszer jellegű cikkeknél 6,3 százalékról 5,7 százalékra lassult a bővülés. Ez a tartós fogyasztási cikkek keresettségét, a nagyobb összegű háztartási beruházások emelkedését mutatja a karácsonyt követő időszakban is.
– Van még tartalék a családoknál. Alacsony az infláció, magas szintű a foglalkoztatottság és nagyon alacsony a munkanélküliség – hangsúlyozta a Nemzetgazdasági Minisztérium belgazdaságért felelős helyettes államtitkára az M1 aktuális csatornán. Lenner Áron Márk úgy fogalmazott: az áruházi forgalom összefügg a családoknál rendelkezésre álló elkölthető jövedelemmel, ugyanis ha nőnek a reálbérek, akkor nő az értékesítés is. Az éves növekedést elősegítheti a személyi jövedelemadó-csökkentés és a családi adókedvezmények kibővítése is – tette hozzá a helyettes államtitkár.
Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője is a forgalom növekedésének gyorsulására számít a reálbérek emelkedése és a foglalkoztatás bővülése miatt, az elemző éves átlagban 3,5 százalékos bővülést vár a tavalyi 5,8 százalék után. Suppan szerint, mivel az egyes ágazatokban jelentkező szakemberhiány miatt gyorsabb lehet a bérkiáramlás, a reáljövedelmek tovább erősödnek, a tartósan alacsony olajárak esetén pedig alacsonyabb lehet az infláció. Így a kiskereskedelmi forgalom bővülése meg is haladhatja a várakozásokat. A növekedést középtávon a lakástámogatások kiterjesztése, a lakáspiac várható élénkülése is támogatja.
Az internetes kiskereskedelem kapcsán is tegnap láttak napvilágot a legújabb statisztikák. Magyarországon közel 2,5 millióan vásároltak webáruházakban 2015-ben, a forgalom 16 százalékkal bővült az előző évhez képest és elérte a 270 milliárd forintot – közölte a GKI Digital és az Árukereső.hu. Az online áruházakban továbbra is a műszaki cikkek a legkeresettebbek, ez a szektor 2015-ben 48 milliárd forint forgalmat bonyolított le.