Március vége óta közlekedik az 56 méteres, a világ leghosszabb villamosának nevezett CAF Urbos 3 a főváros 1-es vonalán, és a közelmúltban állították be a tizedik járművet – tudtuk meg a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK). Jelenleg a 12 megvásárolt járműből csak tíz szerelvény jár a munkanapokon, várhatóan a jövő év elejétől 11 jármű sínen lesz az 1-es villamos vonalán. Mindez azonban korántsem jelenti azt, hogy a felújított, Budára átvezetett és meghosszabbított vonalon csak alacsony padlós, korszerű járművek szállítják az utasokat. Az 1-es vonalon jelenleg 33 szerelvény közlekedik a munkanapi csúcsidőben, azaz a hosszú CAF villamosok mindegyikének forgalomba állása után is több mint 20 Tatra szerelvénynek továbbra is forgalomban kell maradnia.
A csehszlovák gyártmányú villamosok 1975–1980 óta szolgálnak Budapesten. A BKK most azzal biztatja az utasokat, hogy ez nem feltétlenül marad így örökké: a gyártóval kötött szerződés lehetőséget teremt az eddig vásárolt 47 mellett további 77 villamos szállítására is: ha találnak újabb uniós forrást, akkor akár 124 vadonatúj villamos is forgalomba állhat 2020-ig a fővárosban. Az opcionálisan lehívható keret lehetővé teszi, hogy akár rövidebb, 34,5 méteres, akár hosszabb változatok készüljenek. Ha a BKK legalább 20 hosszú CAF-ot rendel, akkor az 1-es villamos vonalán csak korszerű, alacsony padlós járművek közlekednek majd.
A megrendeléssel a magyar járműipar is jól járna. A jelenlegi 47 járműből nyolcat a Dunakeszi Járműjavítóban szereltek készre és végezték a hatósági vizsgát. Az opcionális szerződés keretében a CAF vállalta, hogy a teljes mennyiség gyártásába bevonja a járműjavítót. Szepessy Tamás vezérigazgató korábban kérdésünkre elmondta, hogy a CAF villamos kapcsán sok fejlesztés valósult meg Dunakeszin. Létrehoztak egy tesztcsarnokot és átalakították a meglévő szerelőcsarnokot is, hogy megfeleljen a spanyol járművek összeszerelési technológiájának. Több mint 78 millió forintért alakították ki a próbapálya felsővezetéki szakaszát, elkészült az áramátalakító, valamint a vasútgépészeti berendezések is.
A technológiai fejlesztés részeként a zaragozai Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) S. A. vállalta a magyar munkaerő spanyolországi képzését is. Mint Szepessy Tamás elmondta, a járműjavító spanyolországi továbbképzéseken részt vett munkatársai magas szinten sajátították el az összeszerelési technológiákat, és azokat tovább is adták a munkatársaiknak, közülük 8-10 ember dolgozott az összeszerelésen. Ráadásul ez a bázis alkalmas lehet a 3-as metró tervezett új kocsijainak és a HÉV új szerelvényeinek az összeszerelésére, karbantartására is.
A szerződés az opciókkal együtt mintegy 900 millió forintos megrendelést jelent, és további hasonló megbízások elnyerésére is lehetőséget kínál. A társaság több mint 370 munkavállalójával jelenleg is jelentős szerepet tölt be a kistérség munkaerőpiacán, és várható, hogy a növekvő megbízások miatt bővülhet a munkavállalók száma.