Minden tisztességes fuvarozó, sőt minden adófizető állampolgár közös érdeke, hogy a közúti közlekedésből kiszűrjék azokat a szállítójárműveket, amelyek túlsúlyosak – kommentálta azt a hírt a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára, hogy az év végéig elkészül a nemzeti tengelysúlymérő (tsm) rendszer. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlése szerint 89 helyszínen kerül az aszfalt alá automatikus tengelysúlymérő szenzor az útdíjköteles szakaszokon. Somogyi Gábor szerint a célt az MKFE is támogatja, hiszen miközben az állam százmilliárdokat költ utak építésére és felújítására, a túlterhelt tehergépkocsik miatt azok gyorsabban használódnak el. A közlekedés biztonsága szempontjából is problémát jelentenek ezek a járművek, hiszen nő a féktávolságuk és kanyarodási, manőverezési képességük is romlik. A fuvarozók szempontjából pedig versenyképességi hátrányt jelent, hogy ugyanakkora járművel egyesek több árut szállítanak el, mint a többiek.
A túlsúlyos járművek kiszűrésére a fejlesztési tárca olyan rendszert telepít jelenleg, amely mozgás közben képes megmérni a tengelyterhelést, valamint a tengelyeken mért adatokból a jármű összsúlyát, majd ezt az adatot összeveti az útdíjadatbázissal, és így fény derülhet az esetleges túlsúlyra. A rendszer az objektív felelősség révén az üzembentartót azonosítja, és a büntetést neki címezve szabja ki. Mindezek alapján elvben működőképes lesz a rendszer, azonban a magyar fuvarozótársadalom mégis aggodalommal tekint az alkalmazása elé – mondta Somogyi Gábor.
A mérés és a szankció kiszabása ugyanis jelenleg csak a belföldi üzembentartók tekintetében viselkedik zárt rendszerként, a külföldi teherautók esetében csak közúti ellenőrzéssel együtt hatásos. Vagyis míg a hazai vállalkozó automatikusan megkapja a fizetési felszólítást, a külföldiek esetében hiába állapítja meg az érzékelő rendszer a túlsúlyt, büntetést csak azok fizetnek, akiket kiterelnek, ellenőrző mérlegen megmérnek, és a helyszínen bírságolnak meg. Bár éppen az elmúlt hetekben kezdte meg a működését a fejlesztési tárca keretében működő 130 fős közúti ellenőrző egység, annak kapacitása véges, és a feladatuk is sokrétű.
A főtitkár szerint a mérőrendszer működéséről különböző időjárási körülmények közt – havas, nedves úton – is tapasztalatokat kell szerezni, a speciális, „mozgó” rakományok – tartálykocsik, élőállat-szállítmányok – ugyancsak váratlan nehézséget jelenthetnek. Mindezek miatt az MKFE alapos tesztelési időszakot javasol, mielőtt élesítik a tsm-rendszert. Somogyi Gábor azt mondta, hogy a tesztelésben és a finomhangolásban az MKFE szívesen részt vesz, hogy elkerülhetők legyenek a hibák, amelyek például az elektronikus útdíj bevezetésekor előfordultak. Éppen azért, hangsúlyozta a főtitkár, hogy a tengelysúlymérő rendszer, amelynek bevezetésében hazánk úttörő szerepet játszik, elérje azt a célt, amelyet a kormány megfogalmazott.