A magyar kormány tavaly markánsan elkötelezte magát az elektromobilitás támogatása mellett. A tisztán elektromos személygépkocsik vagy legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tisztán elektromos tehergépkocsik megvásárlásának támogatására tavaly két-, idén hárommilliárd forintot különítenek el, a vásárlók pedig legfeljebb másfél millió forint támogatást kaphatnak egy-egy járműre. A pályázat szeptemberben nyílt meg, az első állami támogatással megvásárolt elektromos gépkocsit karácsony előtt adták át tulajdonosának, s a tavalyi év egészében 47 jármű talált gazdára a konstrukcióban. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete arra számít, hogy az idei év első negyedében gyorsulhat fel a támogatott járművek átadása.
A Jedlik Ányos-terv megvalósításának másik kiemelt eleme az a 1,25 milliárd forintos pályázati keret, amelyre a 15 ezer főnél nagyobb lélekszámú települések pályázhatnak, ha elektromos töltőállomásokat szeretnének létesíteni. Az önkormányzatokon túl a vállalkozások is sokat tesznek a zöldüzemanyag használat népszerűsítése érdekében.
A bevásárlóközpontok és kiskereskedelmi láncok közül több is adott már át ingyenesen használható elektromos töltőállomásokat a közelmúltban. Jelenleg még kevésbé vonzó a személyszállító vállalkozások részére a tisztán elektromos üzemű taxizás – mondta lapunk kérdésére Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. A kereskedelmi forgalomban kapható elektromos személyautók hatótávolsága ugyanis nem teszi lehetővé, hogy egy műszakot végigvigyenek a sofőrök.
Mint mondta, a töltők száma még kevés, a töltési idő hosszú. Ráadásul az elektromos autók az állami támogatással is jóval drágábbak a robbanómotorosoknál. Az elnök szerint a vállalkozásoknak akkor lehet versenyképes alternatíva az elektromos meghajtás, ha a hatótáv meghaladja a 450 kilométert egy töltéssel, és ha a töltők száma a jelenleginek a sokszorosára emelkedik. – A fejlesztések ebbe az irányba mutatnak, ezért néhány év múlva várhatóan alapvetően megváltozik a helyzet a taxispiacon is – vélekedett Metál Zoltán.
E-töltőállomás Ferihegyen
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér úgynevezett pufferparkolójában egyszerre két elektromos autó „tankolására” alkalmas ABB villámtöltőt helyezett üzembe tegnap a Budapest Airport és a Főtaxi. A beruházás közös finanszírozásban valósult meg. A kormány mellett a főváros vezetése is elkötelezett a környezetkímélő közlekedés támogatása mellett. A fővárosi kerületekkel közösen 1100 töltőpont létesítését tűztük ki célul három éven belül – mondta tegnap Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes. (T. K.)