Újabb helyeken erősíthetik a hazai vásárlók pénzügyi tudatosságukat, miután a pénzpiacokat felügyelő Magyar Nemzeti Bank (MNB) kibővítette ismeretterjesztési tevékenységének hálózatát. Az MNB pénzügyi fogyasztóvédelmi központja együttműködési megállapodást kötött az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt.-vel, a CBA és Príma Áruházlánccal, a MediaMarkt üzlethálózattal, a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.-vel és a Tesco-Global Áruházak Zrt.-vel a pénzügyi fogyasztóvédelem erősítése érdekében. Az áruházláncok társadalmi felelősségvállalási stratégiájuk keretében vesznek részt a programban, vagyis a részvételért külön pénzt nem kapnak.
A jegybank adatai szerint 2016-ban a legnagyobb hazai kereskedelmi áruházakban havi több mint 12 ezer fogyasztásihitel-szerződést közvetítettek a vezető hazai hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások ügynökei. A fogyasztási hitelek értéke és az új szerződések darabszáma folyamatosan nőtt az elmúlt időszakban, és a banki statisztikák ismeretében idén ez a részpiac lehet az egyik legnagyobb lehetőség a bankszektornak.
A jegybank szerint a pénzügyi tudatosság fejlesztését mint célkitűzést a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet által 2010-ben és 2015-ben elvégzett kutatás eredményei is indokolják. A harminc országban – köztük Európában és a kontinensen kívül is – elvégzett pénzügyi kultúrát vizsgáló felmérés szerint Magyarország felnőtt lakosságának egy része nem kellő körültekintéssel tervezi az anyagi ügyeit, és a fontosabb döntések előtt sem tájékozódik alaposan.
Kiderült az is, hogy a megkérdezettek csupán kevesebb mint a fele rendelkezik pénzügyi célokkal, és tervez tudatosan előre a nyugdíjasévekre, lakáscélokra vagy a gyerekek iskoláztatására. Mindez arra mutat rá, hogy a tudatosság fejlesztése során az alapvető pénzügyi információk mellett a mindennapi életben hasznos tudnivalók átadása is fontos, lehetőleg a fogyasztók minél szélesebb köréhez eljutva. Mint azt az együttműködés bejelentésekor Szeniczey Gergő, az MNB ügyvezető igazgatója kifejtette, Magyarországon nem feltétlenül abból adódik a probléma, hogy az emberek nem tudják elsajátítani a szükséges alapismereteket, azonban komoly nehézségeket élnek meg, ha ezeket a gyakorlatban alkalmazniuk is kell.
A bejelentett együttműködés során a jegybank és az áruházláncok pénzügyi fogyasztóvédelmi tájékoztató kiadványokat tesznek elérhetővé az ország közel 800 kereskedelmi egységében, illetve kihelyezett plakátokkal, táblákkal hívják fel a figyelmet a vásárlási helyszíneken a pénzügyi tudatossághoz kötődő üzenetekre. Több áruházlánc vállalta, hogy honlapján, közösségi médiafelületein, illetve saját terjesztésű újságjaiban, kiadványaiban is közvetíti a fogyasztóvédelmi üzeneteket.
Az MNB tájékoztatása szerint idén a húsvéti időszakban lakossági kampánnyal hívják fel a figyelmet a háztartási pénzügyi tervezés, a felelős hitelfelvétel és a tudatos hitelkártya-használat fontosságára, illetve a fogyasztási hitelek, gyorskölcsönök jellemzőire. A piacfelügyelet szerint a lakosságnak jobban át kell látnia, hogy a kiadások megtervezésével elkerülhetők a fizetési nehézségek, rendszeres megtakarítással pedig a nem várt, nagyobb összegű költségek is fedezhetők.
A jegybank nyár eleji kampányának témája az utazáshoz kötődő pénzügyek – utasbiztosítások, bankkártyák, pénzváltási tudnivalók – lesznek, míg az őszi iskolakezdési figyelemfelhívó akció a diákok pénzügyeivel kapcsolatos fontos fogyasztói információkat összegzi.
A mostani együttműködési megállapodások révén a jegybank – a civil szervezetek és a felsőoktatási hallgatók mellett – újabb partnerekkel erősíti a pénzügyi fogyasztóvédelem ügyét, és nyitott a további kereskedelmi partnerekkel történő együttműködésre.