Gyakran megesik manapság, hogy a téli reggeleken nemcsak az autó ablakai fagynak be, de az akkumulátor is rakoncátlankodik. Az üzemben tartó csapdában érzi magát, hiába menne el ugyanis az alkatrészboltba, közreműködés nélkül meg sem tud moccanni. Maradnak a segítségnyújtással foglalkozó ismerős szerelők, ezek híján a sárga angyalok, akik persze megkérik az árát a kiszállásnak.
Megoldást kínálhatnak a szorult helyzetben lévő városi autósnak a házhoz szállítást vállaló akkukereskedések: csak egy telefon, s néhány órán belül az elakadt autó helyszínén van az új erőforrás. Persze itt már több kockázat is akadhat. Annyira érteni kell a dologhoz, hogy a gépkocsi típusához, modelljéhez, évjáratához illő akkumulátort rendeljen a tulajdonos, és a csere sem feltétlenül könnyű művelet az utóbbi években gyártott autók esetében. Aki hozzáfér az alkatrészhez, és van töltője, az saját hatáskörben megoldhatja az elakadást, feltéve, ha csak lemerült, és nem végleg elromlott az akku. A legkomfortosabb megoldás a mobil töltő, amely a telefonokéhoz hasonlóan kompakt méretű és hordozható eszköz, de ugyanaz igaz rá, mint a többi segítségre: előre kell gondolni rá.
A makacskodó elektromosság azonban a legtöbb autóst teljesen váratlanul hozza sakk-matt helyzetbe. Ezt bizonyítja, hogy kiugróan megnőtt az akkumulátorok iránti kereslet a hirtelen jött hideg miatt: az átlagos téli időszakhoz képest 450 százalékkal többre volt kereslet a szaküzletekben. Az ország egyik legnagyobb autóalkatrész-kereskedőjének adatai szerint a január 7–9-i hirtelen jött lehűlés napjaiban – amikor mínusz 20 fokot is mutatott a hőmérő – országszerte 3176 akkumulátort vásároltak a Bárdi Autónál az autósok, míg egy héttel később, a jóval enyhébb, szintén hét végi időszakban csak 576-ra volt kereslet. Ám ez utóbbi is kiugró a nyári napok adataihoz képest, amikor átlagosan mindössze néhány tucatra van igény.
A lefagyó akkumulátorok miatt elsősorban azok a vezetők teszik ki magukat kockázatnak, akik rendszeresen rövidebb utakra mennek, s többször is megállnak, illetve újra elindulnak. Így például a taxisok és a városban lakó úrvezetők érintettek. Az indításhoz jelentős mennyiségű indítóáramot vesz fel a kocsi. A néhány kilométeres utak azonban nem elegendőek az aksi visszatöltéséhez. Így a teljesítmény folyamatosan csökken, s végül a slusszkulcs elfordítására a válasz a rettegett csettenés.
Gumiabroncs-aprító épül Szolnokon
Mintegy 620 millió forintos beruházással használt gumiabroncsokat feldolgzó üzem épül Szolnokon, a gyáregység a tervek szerint idén áprilistól működik – közölte az egyik konzorciumi tag, a debreceni székhelyű Oláh Gumiszerviz Kft. gazdasági vezetőhelyettese. Nagy-Szitha Zoltán az MTI-nek elmondta, az öt-hét év alatt megtérülő beruházáshoz 66 százalékos támogatást kap a három konzorciumi tag. Az üzem elsősorban az Oláh Gumiszerviz Kft. hat telephelyén leadott, valamint a partnerektől begyűjtött gumiabroncsokat dolgozza fel. A tervek szerint az évi minimum 3000 tonna hulladékot felaprító szolnoki üzemben elsőként darálékot állítanak majd elő. Ezt az útépítéstől a sportpályák kialakításáig sok területen felhasználhatják. Magyarországon évente 65-70 ezer tonna használt gumiabroncs keletkezik.