Nagy érdeklődést váltott ki az a videó, amit az egyik nyugat-magyarországi portál tett közzé, és amely azt mutatja be, milyen az utak állapota télen a magyar–osztrák határ két oldalán. A néhány másodperces felvételen a pamhageni határátkelőn autózik keresztül a tudósító, és jól látható: az osztrák oldalon sónedves, a magyar oldalon havas az útburkolat. A felvételt együtt néztük meg Nemes-Nagy Tiborral, a Magyar Közút vezérigazgatójával. A vezető elismerte, hogy egyes helyeken lényeges különbség tapasztalható az osztrák és a magyar utak műszaki állapota között.
Amíg a Lajtán túl az elmúlt évtizedekben jelentős útfelújításokat végeztek az úthálózaton, addig nálunk hosszú évek lemaradását hozzuk be most az útfelújítási programok megindításaival. Nemes-Nagy Tibor elmondta: ami a konkrét útszakaszt illeti, fontos tudni, hogy a pamhageni határátkelő mindkét oldalán négy számjegyű mellékút található. Mind a magyar, mind az osztrák hóeltakarítási rend szerint először az autópályákat, majd az országos főutakat járják végig a gépek, és ezután kerülnek sorra a mellékutak, a négy-öt számjegyűek a legvégén.
Az osztrák oldalon jelenleg még többet tudnak fordítani útfenntartásra, mint mi, de a magyar kormány most elhatározta, érezhető javulást ér el a közutak üzemeltetése és karbantartása terén, ezért 2017-ben 73, 2018-ban 80, 2019-ben 88, 2020-ban pedig 98 milliárd forint támogatást biztosít a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek. A vezérigazgató rámutatott arra is, hogy az osztrák közút üzemeltetőjének több gép áll rendelkezésére, mint a magyar társaságnak.
A téli útfenntartásban kiemelkedő szerepe van az időjárási előrejelzésnek, hiszen számos esetben több megyére kiterjedő havazás vagy ónos eső is kialakulhat, de gyakran megesik, hogy csak egy viszonylag kis területet érint az extrém időjárás. Ilyenkor nagyon lényeges, hogy az útfenntartó időben a helyszínre tudja vezényelni a gépeit, embereit. Nemes-Nagy Tibor elmondta, újratárgyalják az együttműködésüket az Országos Meteorológiai Szolgálattal, hogy több és részletesebb előrejelzést kapjanak.
A téli útviszonyok elmúltával, azaz várhatóan néhány héten belül előtérbe kerülnek a közúthálózat burkolat-karbantartási feladatai is. Az Országos Közúti Adatbank adatai szerint a hazai utak több mint felén (51,2 százalékán) rossz, 11,8 százalékán nem megfelelő a burkolat. A vezérigazgató szerint ennek az is oka, hogy az úthálózat jelentős része nem a mai közúti személy- és áruforgalomra készült. Harminc-negyven évvel ezelőtt még nem számoltak a jelenlegi terheléssel, és azzal sem, hogy az áruszállítás ilyen mértékben áthelyeződik a vasútról a közútra.
Az elmúlt évben a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal kötött komplex útfelújítási program részeként 69 milliárd forint jutott felújításra, ebből 171 útszakasz teljes mértékben, míg két részlegesen megújult – ismertette a vezérigazgató. Ebben az évben 100 milliárd forint értékben terveztek felújítást, ezen belül 195,5 kilométernyi főutat 18,7 milliárd forintért, 50,3 kilométer gyorsforgalmi utat 7,9 milliárd forintért, 605 kilométer mellékutat csaknem ötvenmilliárd forintért és 15 hidat közel négymilliárdért építenek át.
Összesen 851 kilométernyi utat érint a felújítás, a bruttó összeg pedig meghaladja a 100 milliárdot. Ennek a rekonstrukciós csomagnak a forrása teljes mértékben a hazai költségvetés. Emellett a területi operatív program terhére – uniós forrásból – bruttó 44 milliárd forintért 34 útszakasz felújításáról döntöttek, amelyből közel 403 kilométer út újulhat meg. Nemes-Nagy Tibor szerint ekkora mérvű felújítás már érezhetően javítani fogja az országos közúthálózat állapotát.
Kérdésünkre, hogy milyen szempontok szerint választották ki, melyik utakat újítják fel, a vezérigazgató elmondta, hogy forgalomarányosan, a lakosság száma, a baleseti statisztikák és ez érintett települési önkormányzatok igényei alapján hozták meg a döntéseket. A fontos felújítások közül kiemelte az M1-es és az M7-es autópályák sebességkorlátozással érintett szakaszait. A rengeteg alsórendű út közül igyekeznek úgy választani, hogy hosszabb egybefüggő járható útvonal jöjjön létre.
Egy új feladatot is magára vállal ezután a közútfenntartó. A kormány megrendelésére az utak fenntartása nem ér majd véget az árok szélén: az állami-közösségi tulajdonban lévő út és a magántulajdonban lévő földterület között lévő zöldfelület gondozását is elvégzi a társaság, erre új gépeket kell beszereznie és munkaerőt átcsoportosítania. Hasonlóképpen a Magyar Közút feladata lesz a jövőben, hogy a kerékpárutaknak a településeken kívül eső szakaszait fenntartsa – mondta a vezérigazgató. Ez nagyon jelentős változásokat jelent, hiszen szintén teljesen új gépparkot kell beszerezni és kezelőszemélyzetet kiképezni, ráadásul országosan.