Hat év sem volt elegendő ahhoz, hogy az ajkai vörösiszap-katasztrófa ügyé-ben minden nyitott kérdésre választ adjanak a hatóságok és a bírói fórumok. Nem került eddig pont annak a kártérítési ügynek a végére sem, amelyet a Magyar Államvasutak indított a Mal Zrt. ellen. A cég üzemeltette azt a vörösiszap-tározót, amelynek gátja 2010. október 4-én átszakadt. A kiömlő több mint egymillió köbméternyi zagy elöntötte Kolontárt, Devecsert és Somlóvásárhelyt. Az ipari katasztrófában tíz ember életét vesztette, a sérültek száma pedig igen magas volt. A lúgos, maró hatású hulladékanyag súlyos pusztítást végzett a környéken, tetemes gazdasági és környezeti károkat hagyva maga után.
Magánszemélyek és más vállalkozások mellett a károsultak között volt a nemzeti vasúttársaság is. – A tározó átszakadása jelentős műszaki problémát okozott – közölte a Magyar Idők érdeklődésére a MÁV –, a vörösiszap-áradat ugyanis másfél kilométeren elmosta a Székesfehérvár és Szombathely között futó, húszas számú vasútvonalat. Ennek nyomán nagyjából 1500 méteren el kellett távolítani a vörösiszaptól szennyezett sínszálakat, a betonaljakat és az egyéb anyagokat. A kivitelezők új zúzottkővel borították a területet, a megtisztított sínek és aljak egy részét visszahelyezték, 200-250 méteren pedig új síneket fektettek le.
Emellett le kellett cserélni a biztosítóberendezéseket, s új erősáramú, távközlési és más kábelekről is gondoskodtak. A MÁV Zrt.-nek 382 millió forint kára keletkezett – közölték a vasúttársaságnál, majd részletezték, hogy az összeg milyen tételeket tartalmaz. Az infrastruktúra helyreállítása mellett komoly kiadással járt például a vonatpótló buszok megrendelése, a mentesítő vonatok közlekedtetése, s az is, hogy a tehervonatokat kerülő útvonalra terelték.
Kárának megtérítése iránt a vasúttársaság 2010 decemberében nyújtott be keresetet a Mal Zrt. ellen a Fővárosi Törvényszéknél. A bíróság 2012 decemberében – úgynevezett közbenső ítélettel – megállapította a Mal kártérítési felelősségét, ezt a döntést – mint arra a vasúttársaság rámutatott – a Fővárosi Ítélőtábla 2013 tavaszán helybenhagyta. – A MÁV ez alapján jogosult rá, hogy vagyoni kárának megtérítését követelje – húzták alá a cégnél.
A Fővárosi Törvényszéknek így most azt kell eldöntenie, hogy pontosan mekkora összeg illeti meg a MÁV-ot. Ennek kapcsán 2014 szeptembere óta vizsgálódik az ítélkező fórum, s a különböző szakterületek sajátosságai miatt hattagú igazságügyi szakértő testületet rendelt ki. A Fővárosi Törvényszéktől megtudtuk: az ítélkező fórum legutóbb február végén tartott tárgyalást, akkor a hozzáértőket hallgatták meg. A százmilliós eljárás információnk szerint április közepén folytatódik.