Nem csak a decemberi bevásárlási rohamban korlátozzák a szabadnapok kiadását az áruházláncoknál. Tescós alkalmazottak januári munkaidő-beosztásából kiderült, akkora a munkaerőhiány az üzletekben, hogy számos egységben a jövő év elejére is megtiltották a dolgozóknak, hogy szabadságra menjenek.
Leghamarabb februárban, márciusban vehetik ki éves szabadságuk egy részét, azt is csak úgy, hogy bizonyos létszámnál többen nem hiányozhatnak egyszerre az adott üzletből – hívta fel a Magyar Idők figyelmét a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezete.
Bubenkó Csaba elnök elmondta, a korábban példátlan intézkedésre azért van szükség, mert a továbbra is súlyos problémákat okozó létszámhiány miatt félő, hogy nem lesz elegendő munkaerő az év elején szokásos leltározások elvégzésére, illetve a januári leértékelések miatti vásárlótömeg kiszolgálására.
Vázolta, sok áruházi alkalmazott már hetek óta megszakítás nélkül, vagy csak néhány órás pihenővel, túlórákkal dolgozik, a láncoknál az idén a kisegítő munkaerőből is nagyon kevés van. A tapasztalatok szerint a kereskedelmi állások jelenleg a diákmunkások számára sem vonzóak, ami a meglévő állományt terheli tovább a karácsony előtti, rekordokat döntögető fogyasztásban.
Információink szerint szombaton és vasárnap folytatódott az adventi időszak eleje óta tapasztalt dinamikus forgalomnövekedés. Piaci szereplők azt jelezték, idén az aranyvasárnap hétvégéjének forgalma meghaladta a bronz és az ezüst hétvégék összesített eladási eredményét. A lakosság mérhető fogyasztásnövekedése az elmúlt két napban óvatos becslések szerint egyes árucsoportokban, így például az iparcikkek, ajándéktárgyak, műszaki termékek körében stabil 10-12 százalékos növekedést hozott a tavalyi advent azonos napjaihoz képest, míg az élelmiszerüzletekben is átlagosan legalább 6-8 százalékkal több árucikk került a családok kosarába.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára pedig azt közölte lapunkkal, várakozásaik szerint az üzletek ma ugyanolyan erős forgalmat bonyolítanak le, mint az aranyvasárnapi hétvégén, ráadásul a lendület kitart egészen szombatig. Jelezte, az üzletek a karácsonyt megelőző napokban bonyolítják le a legnagyobb forgalmat.
Tarol az online kereskedelem is: az eNet előzetes felmérése szerint ebben az évben mintegy kétmillió magyar választja az otthonról végezhető bevásárlást, közvetlenül karácsony előtt. A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület lapunkat úgy tájékoztatta, idén az internetes élelmiszer-eladások húzzák leginkább az online piacot. Ez azt jelenti, hogy a napi fogyasztási cikkek virtuális értékesítésében jelenleg a legnagyobb forgalmat bonyolító Tesco mellett már a kisebb, élelmiszer-termelőket tömörítő virtuális piacterek is komolyabb eladásokat bonyolítanak.
A Magyar Időknek a Tesco online bevásárlószolgáltatás kiszállítást végző munkavállalói azonban azt jelezték, ezen a területen is súlyos gondokat okoz a munkaerőhiány. Így például – miközben az ünnepekig hátralévő időszakban már szinte minden napszakra foglaltak a kiszállítási időpontok az áruházlánc internetes felületén – az elmúlt hét végén is jellemző volt a késés a kiszállításokban, mivel kevés a sofőr, az árupakoló, többen hamar felmondanak a fizikai terhelés miatt.
Emellett azokból is hiány van, akik az interneten feladott rendeléseket készítik össze az áruházakban, a kapkodás miatt így nem ritka, hogy a vásárló nem a kért árucikket kapja meg.
– Újabban már nem csomagolják bevásárlótáskákba az árut, helyette egy nagy ládában, ömlesztve kapjuk a rendelést.
A vásárlónak egyenként kell átadni minden terméket, ami elnyújtja a teljesítési időt, miközben amúgy is műszakonként átlagosan három-négy fővel vagyunk kevesebben – panaszolta az egyik online munkatárs a fővárosból.