Várhatóan több okból is élénkülni fog a bankok közötti verseny már rövid távon, aminek elődleges haszonélvezői a jelenleg legnagyobb keresletet támasztó lakossági ügyfelek lehetnek. A Bankráció áttekintése szerint az 5 vagy 10 évig rögzített törlesztőrészletű lakáshitelek teljes hiteldíjmutatója 5 százalék alatt is lehet, miközben vannak 7 százalék felettiek, ez pedig tetemes eltérést jelent a visszafizetendő összegben.
Ahogy a Magyar Nemzeti Bank legújabb stabilitási jelentése is hangsúlyozza, bevezetik a fogyasztóbarát minősítést: ezt azok a hitelek kaphatják meg, amelyek megfelelnek bizonyos feltételeknek. Ezek közé tartozik, hogy a banknak a fair bankolásra vonatkozó előírásokban megszabott 4,5 százalékos kamatfelárnál is legalább 1 százalékponttal kedvezőbbet kell ajánlaniuk, illetve a kamat bizonyos időtartamra szóló rögzítését is biztosítaniuk kell.
Ettől az MNB többek között azt várja, hogy jobban összehasonlíthatók legyenek az egyes bankok ajánlatai, élénküljön a verseny. Pedig a Bankráció felmérése szerint választási lehetőség már most is lenne: 17 bank ajánlata alapján egy 20 éves futamidejű, 5 vagy 10 évig fix törlesztőrészletű 10 millió forintos lakáshitel esetében a magasabb kamatfelár 3-4 millió forint többletkiadást jelenthet a hitelfelvevőnek.
A versenykényszer a lakáshitelezésnél hétköznapibb területeken is megjelenik: az alapszolgáltatás, a számlavezetés terén is egyre inkább várható a törekvés a bankok részéről a személyre szabott szolgáltatások bevezetésére. Mudri György, a Wyze fintech cég vezetője a napokban újságíróknak elmondta, a cége által figyelt felhasználói szokások alapján az ügyfelek igényeit is meglehetősen pontosan fel lehet mérni. A Wyze például besorolási kategóriákat állapít meg a fiatal, pusztán betéti számlával rendelkezőktől az idősebb, már megtakarítással, hitelekkel és befektetésekkel is bíró ügyfélkörökig.
Az említett tájékoztatón az OTP Bank ismertette, hogy lakossági ügyfeleinek igényre szabottan nyújtja számlacsomagjait. Takács Domokos, az OTP e területért felelős igazgatójának elmondása szerint az ügyfelek – az alapszámlán felül – szokásaiknak, igényeiknek megfelelően kérhetnek további szolgáltatásokat. Takács kiemelte, az informatikai háttér most már azt is lehetővé teszi, hogy nyomon lehessen követni a számlacsomagokban lévő szolgáltatások kihasználtságát. Ennek megfelelően arra is törekszenek, hogy ügyfeleiket időközönként akár lebeszéljék olyan, a csomagjukban lévő szolgáltatásokról, amelyeket alig vagy egyáltalán nem használnak, miközben fizetnek érte.
A rugalmas számlakezelés már most is több bank értékesítési ajánlatában megjelenik. A versenyhelyzetet itt első körben az jelenti, hogy a hitelintézet tud vagy hajlandó-e költeni a megfelelő informatikai háttérre és a szükséges elemző munkára. Ugyancsak kérdéses, hogy erre az ügyfelek mit reagálnak. Eddig is több bank állt elő újításokkal, de a magyar banki ügyfélkör hagyományosan nem szeret a váltással járó teherrel foglalkozni, akkor sem, ha végső soron jobban jár vele.