A Pályázati Tanácsadók Országos Szövetségének (Pátosz) tegnapi konferenciáján elmondta: a vállalkozásfejlesztési felhívások között ipari park fejlesztésére hatmilliárd forintos kerettel, míg logisztikai szolgáltató központok fejlesztésére négymilliárd forintos kerettel írnak ki pályázatot.
A beszállítói hálózatok, integrátori tevékenység támogatására a nagyvállalatok pályázhatnak. Itt azonban feltétel, hogy a megvalósuló fejlesztésnek elsősorban a kis- és közepes cégeket kell támogatnia. Erre a célra mintegy húszmilliárd forintot szán ebben az évben az irányító hatóság.
Még az idén megjelenik a professzionális klaszterszervezetek minőségi szolgáltatását segítő program, amelynek kerete kétmilliárd forint lesz. Ugyancsak kétmilliárd forint jut a turisztikai szervezetek fejlesztésére is. A szakember jelezte: ez utóbbi pályázat esetén turisztikai kapacitásfejlesztésre, szállodaépítésre nem lehet majd támogatást nyerni. Pályázati dömping várható ősszel a kutatás-fejlesztés terén is, az induló innovatív vállalkozások (startup és spinoff cégek) ötmilliárd forintra pályázhatnak, a prototípus-, termék-, technológia- és szolgáltatásfejlesztésre pedig húszmilliárd forint jut az idén.
A versenyképességi és kiválósági együttműködéseket ötmilliárd forint segíti, a nemzetközi kutatás-fejlesztési kapcsolatokat pedig három és fél milliárd forintos keretből lehet továbbfejleszteni. A legnagyobb kerettel a felsőoktatási intézmények és az ipari cégek együttműködéseit célzó pályázat jelenik meg. A kutatási infrastruktúra fejlesztésére 25 milliárd forint áll rendelkezésre. A szakértő szerint a foglalkoztatási és a munkaerőképzési programokban az idén a kiemelt, hosszú távú projekteket indítják el, a kifejezetten cégek számára készült foglalkoztatás-bővítési pályázatokra a jövő évben lehet számítani.
Bár az eredeti fejlesztési keret korábban energiahatékonysági pályázatokat is tartalmazott, ezeket azonban az év végégig nem tudja meghirdetni a kormány, mivel a legtöbb konstrukció – kombinált pályázatként – kedvezményes hitelt is tartalmaz. A visszatérítendő támogatásként nyújtott hitel- és garanciaprogramon jelenleg még dolgoznak, ahogyan a forrásokat kezelő Magyar Fejlesztési Banknál sem állt még fel a szükséges apparátus.
Vizsgálják a Közgép beruházásait
Pénzügyi szabálytalanságokat tárt fel az unió Európai Csalás Elleni Hivatala a Közgép uniós források bevonásával megvalósult magyarországi beruházásainál – írta a Népszabadság brüsszeli forrásokra hivatkozva. Ennek következményeként a nem rendeltetésszerűen felhasznált uniós pénzek visszafizetését kérhetik. A Közgéppel kapcsolatos vizsgálatok 162 milliárd forintnyi támogatást érintenek. A cég szerint újságírói csúsztatásról és hazugságról van szó.