Az idei tanévnek hivatalosan is része lesz a Pénz7 elnevezésű kezdeményezés, amely három iskolás korosztálynak igyekszik egy héten keresztül gyakorlati ismereteket nyújtani a pénzügyekről, gazdasági alapismeretekről.
Az oktatóprogramban részt vesz több minisztérium, állami intézmény és pénzügyi szereplő – erről a napokban született többoldalú megállapodás az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Magyar Bankszövetség, a Pénziránytű Alapítvány, a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Junior Achievement Magyarország Alapítvány között.
A Pénz7 2015 óta az European Money Week páneurópai rendezvénysorozat része. Ennek során márciusban Európa közel harminc csatlakozó országában pénzügyi témájú tanórákat tartanak a programban részt vevő általános és középiskolákban. Mindezt úgy, hogy az elméleti tudást építő, gyakorlott pedagógusok mellé pénzügyi önkéntes szakértők is csatlakoznak az iskolai tanórákhoz, amelyeken kereskedelmi ajánlat nem jelenhet meg.
A kezdeményezés célja, hogy a fiatalok tudatosabban kezeljék pénzügyeiket a mindennapokban, és alaposabb ismereteik legyenek a gazdaság működéséről. A március elején kezdődő egyhetes sorozatban itthon várhatóan 140 ezernél több diák vehet részt közel 900 iskolában.
Az aláíró-ünnepségen elhangzott, hogy Magyarország továbbra is komoly lemaradásban van a pénzügyi ismeretek terén. Állami stratégiává vált immár, hogy ebben változás legyen, és a jövőben a polgárok elkerülhessék a rossz anyagi döntéseket, illetve magabiztosabban, egyúttal nagyobb bizalommal tudjanak a pénzpiaci szolgáltatókhoz is viszonyulni.
Az is szándék, hogy a háztartások a jövőben ne otthon, készpénzben tartsák megtakarításaikat.
A kormányzat szerint a magyar családok körében a pénzügyi ismeretek hiánya gyakran a megélhetést veszélyeztető rossz döntéseket is eredményezhet. Az állami stratégia – amelynek a mostani programsorozat is része – azt célozza, hogy nyolc-tíz év múlva már olyan ismeretek birtokában fejezhessék be a diákok a tanulmányaikat, hogy ez a probléma fel se merüljön.
Az idei programsorozat egyik újítása, hogy a diákok vállalkozási ismereteket is kaphatnak, ami a kormány szerint is fontos, hiszen például a gyakorlati üzleti oktatás egy esetleges pályaválasztást is elősegíthet olyanoknál, akik hajlanak a saját vállalkozás beindítására.
A bankszövetség arra is törekszik, hogy a pénzvilágban használatos idegen szavak, illetve az idegen szavakból képzett rövidítések helyett létrejöhessenek olyan magyar változatok, amelyeket a hétköznapi életben is szívesen használ mindenki.
Határon túli iskola nyert a pályázaton
Egyre ismertebb és sikeresebb a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) „Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola” elismerése, amelyet első alkalommal vehet át határon túlról pályázó iskola, a vajdasági Közgazdasági és Kereskedelmi Iskola – közölte a szaktárca. A Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár kezdeményezése nyomán létrejött pályázat fő célja, hogy elősegítse az általános és középiskolás diákok fogyasztóvédelmi tudásának megalapozását. Emellett értékelje azon oktatási intézmények munkáját, amelyek hozzájárulnak a tudatos fogyasztói szemlélet általánossá válásához és a fiatal fogyasztók mindennapok során hasznosítható ismereteinek bővítéséhez. A pályázat nagy figyelmet fordít a tanulók körében a felelős internet és közösségi média használatának kérdésére, figyelembe véve az online vásárlás térnyerését. Az idei nyertes, a patinás oktatási intézmény a Tisza menti magyarság kiemelt jelentőségű kulturális bázisa, 2015-ben ünnepelte fennállásának 55. évfordulóját.