Pár nap, és itt a karácsony – sokan most is az utolsó percben próbálják meg beszerezni az ajándékokat.
A fogyasztók egy része azonban nincs tisztában az alapvető jogaival és kötelezettségeivel, pedig ezek birtokában mindenki megkönnyítheti a dolgát a vásárlás terén, és elkerülheti az ünnepek utáni ügyfélszolgálatokon való sorban állást és bosszankodást – jelezte a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ). Nem árt tudni, hogy karácsonyig a szervezet ügyeletet tart fenn, így bátran fordulhatunk hozzá.
A FEOSZ már most felhívta a figyelmet egy-két fontos szempontra. A nullaszázalékos kamat például nem egyenlő az ingyenhitellel. Sok helyen kínálnak akciós árukölcsönöket, ezáltal még inkább arra serkentik a fogyasztókat, hogy akár erőn felül is vásároljanak.
Érdemes azonban a megfelelő információkat beszerezni, mielőtt belevágunk abba, hogy hitelre vásároljunk. Mindenképpen fontos előre érdeklődni minden felmerülő költségről is, hiszen ha az adott hitel kamatmentes is, terhelhet minket kezelési költség, egyéb díj, amelyek már nem teszik annyira vonzóvá az adott hitelkonstrukciót.
Fogyasztói hitel esetén minden esetben élhetünk az előtörlesztés lehetőségével is, ezzel is csökkentve a járulékos fizetési kötelezettségünket, illetve akár meg is gondolhatjuk magunkat és 14 napon belül elállhatunk a hitelszerződéstől nemcsak akkor, ha még nem folyósították a hitelt, hanem a folyósítást követően is.
Hibás termékek esetén a fogyasztók úgynevezett szavatossági igényeket érvényesíthetnek a kereskedőkkel szemben: kérhetik elsősorban a termék kijavítását vagy kicserélését, másodsorban pedig vételár-leszállításra vagy a teljes vételár-visszatérítésre, illetve a kereskedő költségén történő kijavíttatásra jogosultak.
Ezen igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak – ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról. Sajnos előfordul, hogy a választott árucikk szinte azonnal meghibásodik.
Amennyiben olyan termékről van szó, amely az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendelet rendelet mellékletében szerepel (például háztartási gépek, televíziók, bútorok, okostelefonok tízezer forint vételár felett), és a fogyasztó a csere iránti igényét három munkanapon belül érvényesíti, a kereskedő köteles azt kicserélni.
A kötelező jótállás időtartama ezen termékek esetében egy év, de természetesen a kereskedők ennél kedvezőbb, azaz hosszabb idejű jótállást is vállalhatnak. Internetes vásárlás vagy termékbemutatón történt vásárlás esetén speciális többletjogok illetik meg a vevőt, így ha meggondolta magát a vásárlást illetően, nem tetszik neki a termék, akkor a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.
Netes vásárlás esetét véve, fontos hangsúlyozni, hogy az elállást írásban, igazolható módon szükséges a fogyasztónak megtennie, illetve saját költségén kell a megrendelt árut a vállalkozásnak visszajuttatnia. Nemcsak a vételárat jogosultak visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett összeget, beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen.
Végül arra is érdemes felhívni a figyelmet: ha valaki később esetleg jogvitába keveredik a kereskedővel, a megyei és a budapesti kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületek segítségét tudja igénybe venni, amelyek ingyenes, gyors és szakszerű eljárásuk révén a vita gyors megoldásának lehetőségét kínálják a fogyasztóknak – olva