A 197 járásban elérhető fogyasztóvédelmi hatósághoz tavaly közel 31 ezer állampolgári megkeresés érkezett, elsősorban jótállási, panaszkezelési és az internetes kereskedelemmel összefüggő ügyekben – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
Tavaly több mint 800 webáruházat ellenőriztek, főként próbavásárlásokkal, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy a hatékony intézkedéseknek köszönhetően nincsenek kirívó esetek a hazai webáruházaknál. A szaktárca a jogsértő vállalkozásokról a weboldalán folyamatosan tájékoztatja a fogyasztókat, ezzel segítve az egyes vásárlások előtti tudatos döntéseket.
A másik népszerű téma, az árubemutatós visszaélések területén is javulás mutatkozik: a 2015 decemberében elfogadott törvénymódosítás nyomán tavaly a negyedére csökkent a jogsértések száma. A rendőrséggel és az adóhatósággal folytatott együttműködésnek köszönhetően két megyében árubemutatós cégvezetőket előzetes letartóztatásba helyeztek, több megyében pedig megszűntek az árubemutatók – emlékeztet a minisztérium.
Idén folytatódik a vállalkozások jogsértő magatartását kiszűrő úgynevezett konzultatív fogyasztóvédelmi tevékenység. Az éves ellenőrzési terv összesen 45 vizsgálatot tartalmaz, így többek között a lábbelikre vonatkozó szavatosság, a kuponos értékesítés és az utazási irodák ellenőrzését tűzték ki célul. Emellett továbbra is kiemelt kontrollterület marad az elektronikus kereskedelem, illetve az árubemutatók, a vidámparkok, kalandparkok és akvaparkok ellenőrzése.
A valamennyiünket érintő fogyasztóvédelem területén további fejlődést hozhat a tudatos fogyasztói magatartás is, melyet a szaktárca a diákok körében a Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola című pályázat keretében támogat; a program már a második tanévénél jár.
Ennek keretében 16 megyében 36 általános és középiskola részesült elismerésben, a címet két külhoni magyar intézmény is kiérdemelte.