A magyar családok jelentős része túlköltekezik karácsony előtt, a decemberi átlagkiadásokkal jelenleg az európai középmezőnyben szerepelünk. Ugyanakkor jellemzően kevesen vesznek fel hitelt az ünnepek finanszírozására: tízből két emberre jellemző ez – derül ki az Intrum Justitia nemzetközi követeléskezelő legújabb reprezentatív kutatásából. Az Európai fogyasztói fizetési jelentés rámutat: az adventi időszak megterheli a családok pénztárcáját, ennek hatása pedig januárban érződik.
Az adatok szerint ugyanis a magyarok közel fele szerint pénzügyi szempontból az év legmegterhelőbb időszaka az első hónap – erről főként az 50 évnél idősebb korosztály vélekedik így. Érdemes tudatosnak maradni az ajándékok beszerzésekor, főként ha kölcsönhöz folyamodunk, hogy a családi kassza stabil maradhasson januárban is – hangsúlyozta Kis Annamária, az Intrum Justitia üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója.
A felmérésből az is kiderül, rohamosan terjed itthon az internetes vásárlás, ami a kiskereskedelmi forgalmat is felfelé hajtja: a megkérdezettek több mint fele állította, hogy az egy évvel korábbi időszakhoz képest ma már nagyobb részben webes felületen keresztül intézi a költéseit, főként mert az egyszerűbb.
Ugyanakkor minden magyar harmadik fogyasztó úgy érzi, a közösségi média nyomásgyakorlása miatt többet vásárol, mint amire szüksége lenne. A magyar adat nem számít kiugrónak az európai országok között, sőt átlag alatt van. A többi visegrádi országban a válaszadók több mint fele látja így, míg Romániában a válaszadók majdnem kétharmada – állapítja meg a követeléskezelő.
Még csak most kezdődik az igazi felfutás az ajándékvásárlásokban, a decemberi költekezés, melyet a példátlanul népszerű november végi fekete péntek akció vezetett fel. Erről Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára beszélt a köztévén.
Elmondta, hogy az idén is lesznek vásárlási akciók, de kevesebb, mint korábban, az igazi nagy leárazás pedig előreláthatóan a két ünnep között, illetve januárban lesz. A késleltetett akciózásnak az az oka, hogy a nagyon erős idei vásárlóerő nem kényszeríti arra a kereskedőket, hogy idejekorán megkezdett szezonális leértékelésekkel ösztönözzék költésre a lakosságot.
Vámos György szólt arról is, hogy karácsonykor a legnagyobb kereslet a játékok és a könyvek iránt mutatkozik, ennél a két termékkörnél a decemberi költés a teljes éves forgalom 40-45 százalékát is eléri. Emellett kedveltek a műszaki cikkek, ruházati termékek, kozmetikumok is. Korábban megírtuk, előzetesen 100 milliárd forintot becsültek a szakértők, amely összeget az idén ajándékokra költhetnek a magyarok.