Mivel az új gépkocsik ára magas a hazai jövedelmekhez képest, a tulajdonlás helyett másfajta autóhasználati formák kerülhetnek előtérbe. A különféle autómegosztó szolgáltatások még nem terjedtek el Magyarországon, de egyre szaporodnak azok az autókölcsönzők, amelyek nemcsak a repülővel érkező külföldi turistákra, de a helyben lakó magyar bérlőkre is számítanak.
Bár lendületesen bővülnek a hazai újautó-eladások az utóbbi hónapokban, a magánszemélyek leginkább külföldről származó, tizenéves, használt gépkocsikat vásárolnak. Ez pedig nem csökkenti a háztartások birtokában lévő gépkocsiflotta átlagéletkorát: a legutóbbi adatok szerint 13,2 éves a hazai állomány, de ebben benne vannak a céges és intézményi autóparkok is. Ha ezeket az átlagosnál lényegesen fiatalabb autókat kivonjuk a képletből, a magyar háztartások gépkocsiállományát 15 évnél idősebbnek becsülhetjük. Egy ilyen autó legalább 200 ezer kilométert futott, fenntartási költségeiben pedig egyre nagyobb részt tesz ki a javíttatás.
A legtöbb autós örömmel ülne át egy fiatalabb, problémamentes járműbe, csakhogy a legolcsóbb, családi használatra alkalmas új autók ára 3-3,5 millió forint, de a viszonylag fiatal, jobb állapotú használt is belekerül 2-2,5 millióba. Megoldás lehet-e a vásárlás helyett a bérlés? Az biztos, hogy ehhez teljesen át kell formálni a felhasználók gondolkodását. Ma az a természetes, hogy a családi autó ott parkol a lakásunk közelében, és bármikor rendelkezésünkre áll. Statisztikai felmérések szerint egy autó teljes életciklusának 90 százalékát egy helyben tölti, és mindössze a 10 százaléknyi használatért fizetjük ki a 100 százalékos árat és fenntartási költséget. Lehet, hogy a bérlet segít jobban kihasználni az autókat?
Sok városi autós csak bevásárlásra és hétvégi kirándulásokra, rokonlátogatásra használja a járművét. Az ilyen „átlagautós” jól járhat, ha csak havonta egy-két hétvégére bérel autót. Olyankor elintézheti a nagybevásárlásokat, vidéki utakat, ráadásul a bérbeadók hétvégén általában kedvezményt adnak.
A kínálatra nem lehet panasz: a fiatal, jól felszerelt, akár egzotikus vagy luxusautóktól a tizenéves, fapados, filléres járművekig terjed a paletta. A reptérre érkező külföldi turisták igényeit féltucatnyi nagy nemzetközi rent a car hálózat szolgálja ki. Rövid távú – 3 napos – bérlet esetében az egyik ilyen cég kínálatában 9000 forintos napi áron találtunk keveset futott, fiatal kisautót a legtöbb fontos extrával felszerelve. A kaució 1000, a töréskár önrésze 400, a lopáskáré 2300 euró. Az utóbbi két kockázatra a cég opcionális biztosítást kínál.
Egészen más világ az „olcsóautó-bérlés” keresőszóra jelentkező ajánlatoké. Itt már 3000, sőt 2500 forintért is adnak egy napra autót. Ezek tizenéves minimálautók, teljesen fapados, de működőképes, biztosítással rendelkező, kiskategóriás gépkocsik. Egy részüket akár pénzügyi biztosíték nélkül is el lehet vinni. Arra alkalmasak, hogy egy-két ember elintézzen egy nagybevásárlást vagy lebonyolítson egy belföldi utazást. Ötezer forintért már Golf-kategóriás, bár ugyancsak koros, klímás, de alapfelszereltségű járgányt kapunk, de a duplájáért akár kilencszemélyes kisbuszt is, amellyel egy nagy család bejárhatja fél Európát.
Rövid szemlénk eredménye, hogy ha napi 10 ezer forintot szánunk a mobilitásunkra, szinte új autóban utazhatunk. Ugyanakkor a gazdaságos bérautók piacán ugyanazok a 15 évnél idősebb gépkocsik jönnek velünk szembe, amelyektől a családok szívesen megszabadulnának. Akkor mégis miért lehet jobb bérelni, mint tulajdonolni őket? Leginkább azért, mert a járművek jó műszaki állapotának a fenntartása nem a bérlő felelőssége. Ha egy bérautó elromlik a nyaralás alatt, a bérbeadó cég felelőssége megjavíttatni, másikat adni helyette. Ugyanez saját gépkocsival akár az utazás végét is jelentheti.