Alapvető szemléletváltást követően egy fejlődési út elején tart jelenleg a hazai adóhatóság, aminek célja, hogy 2021-re európai szinten is kitűnő, minél inkább ügyfélorientáltan működő intézménnyé váljon – mondta tegnap egy eseményen a területet felügyelő Tállai András. A Nemzetgazdasági Minisztérium parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára az elmúlt évek eredményeiről szólva elmondta: a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) maximálisan eleget tudott tenni kiemelt feladatának, az állam működéséhez szükséges adóbevételek beszedésének úgy is, hogy a különböző családi és vállalati adókedvezmények miatt csak idén 860 milliárd forint esik ki. Az adóhatóság mindezt úgy teljesíti, hogy itt is él a kormányzati elvárás a hatékonyabb működés iránt, ezért csökkent a létszám, és nagyon komoly rendszerszintű átalakítások történtek.
Tállai szerint a NAV célja jelenleg az, hogy minél inkább kiszolgálja az ügyféligényeket. Ehhez kapcsolódó újítás, hogy idén már mindenkinek a hatóság készítette el a személyijövedelemadó-bevallását, és jelenleg folyamatban van, hogy ezt a vállalatokra is kiterjesszék. Tállai kiemelte: ez különösen a kisebb cégeknek lehet nagy előny, mivel az adóügyek házon belüli intézése jelenleg még terhet jelent ennek a rétegnek. Ugyancsak a tervek között szerepel, hogy a digitalizáció az adóügyek intézésében is hangsúlyosabban jelenjen meg, például lehessen mobilapplikáción keresztül is kommunikálni az adóhatósággal. Az eddigi tapasztalatok szerint egyre többször keresik az adófizetők a hatóságot, ebben az is szerepet játszik, hogy a hatóság a személyes ügyintézéstől a telefonos vagy digitális csatornák felé tereli az ügyfeleket, mivel így sokkal hatékonyabb az ügyek intézése.
A szemléletváltozás részeként annak is véget kell vetni, hogy az ellenőrök a bírságolást tekintsék fő célnak. Ehelyett az önkéntes jogkövetés támogatásával kell foglalkozni, el kell hinniük az adóalanyoknak, hogy a NAV a partnerük. Ez például abban mutatkozik meg, hogy az eltérésekre, késésekre telefonon hívják fel a polgár figyelmét vagy nagyvonalúbban kezelik a fizetési határidőket. Tállai szerint ez a támogató hozzáállás már most forintmilliárdokban mérhető eredményt hoz a költségvetésnek. Mindennek az is része, hogy az ellenőrzések számát csökkenteni kell, azonban az auditoknak célzottnak kell lenniük, hogy tényleges problémákat tárjanak fel és orvosolják is azokat.