Ha már a mai naptól gázüzemű járművekre váltanánk Európában, akkor idő előtt lehetővé válna a 2030-as uniós célkitűzés teljesítése. Vagyis 14 éven belül 30 százalékkal kellene csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását. Ezt ugyanakkor csak akkor lehet elérni, ha az alternatív üzemanyagok – például a földgáz – nagyobb szerepet kapnak a közlekedésben, hiszen a dízel egyre kevésbé lesz vonzó megoldás az üzemeltetők számára – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke.
Az Európában közlekedő autók szén-dioxid-kibocsátása 2005 és 2013 között átlagosan 162 g/km-ről 127 grammra csökkent, ami 22 százalékos változásnak felel meg. Ez az eredmény leginkább a nagyobb mértékű üzemanyag-hatékonyságnak köszönhető, valamint annak, hogy az utóbbi években jelentős elmozdulás történt a benzin használatától a dízel irányába. A dízel az elkövetkező években egyre kevésbé lesz vonzó megoldás a légszennyezésre vonatkozó szabályozások szigorodása miatt, illetve olyan intézkedéseknek köszönhetően, mint például a dízellel hajtott járművek kitiltása a nagyvárosok központokból – hívta fel a figyelmet a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke.
A sűrített földgázzal (CNG) hajtott autók már most megfelelnek a 2020-ra kitűzött, átlagosan 95 g/km szén-dioxid-kibocsátási előírásnak. A kamionokkal kapcsolatban ugyanakkor az Európai Unió jelenleg is azon dolgozik, hogyan lehetne mérni azok szén-dioxid-kibocsátását. Az EU célul tűzte ki egy, a nehézgépjárművekre vonatkozó üzemanyag-hatékonysági standard kidolgozását, mert túlnyomó részük még mindig dízelmotorral rendelkezik. A távolsági áruszállítást végző teherautók számára a földgáz jelenti az egyetlen lehetséges alternatívát, melyet az is alátámaszt, hogy 2017-ig a PAN-LNG Projekt keretében jelentős fejlődés megy végbe a hazai töltőinfrastruktúra terén – tette hozzá Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke.
Egy 2030-as iparági előrejelzés szerint a CNG-vel hajtott autók 30 százalékkal kevesebb szén-dioxidot fognak kibocsátani a dízelautókhoz képest, ami a benzinnel összehasonlítva még nagyobb léptékű csökkenést jelenthet. Jelentős mérséklés érhető el továbbá azáltal is, hogy egyre nagyobb mértékben keverik majd a sűrített földgázt a biometánnal, valamint a szintetikus földgázzal. Emellett a földgázüzemű motorok hatékonysága legalább 10-15 százalékkal növelhető 2030-ra.
A tisztább és fenntarthatóbb közlekedés irányába való elmozdulás csak akkor sikerülhet, ha a szabályozói, valamint gyártói szereplők egy irányba mozdulnak el annak érdekében, hogy a környezetbarát hajtással szerelt járművek versenyképesek legyenek – figyelmeztetett az MGKKE elnöke. Az MGKKE mint az európai uniós forrásokból megvalósuló PAN-LNG Projekt egyik fő megalkotója azon dolgozik, hogy felgyorsítsa a gázüzemű járművek terjedését, így elősegítve az emberi tevékenység által a környezetre gyakorolt káros hatások mérséklését. A CNG- és LNG-üzemű járművek nélkül nem valósítható meg hatékonyan az üvegházhatást okozó károsanyag-kibocsátás csökkentése a közlekedés terén.