A cikk emailben történő elküldéséhez
kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket:
https://www.magyaridok.hu/gazdasag/megujulo-esztergomi-vonal-2029594/
Jövő tavasszal érkezhetnek a FLIRT motorvonatok az elővárosi forgalomba
Korszerűbb, gyorsabb, komfortosabb lesz az Esztergom–Budapest vasútvonalon a közlekedés, de az eredetileg tervezett ősz helyett csak jövő tavasszal válthatják le a FLIRT villamos motorvonatok a jelenlegi dízel Desirókat – közölte lapunk kérdésére az infrastruktúra-fejlesztő. Ugyanakkor az immár villamosított 2-es pálya fővárosi szakaszán az S-Bahn koncepció részeként könnyebb lesz az átszállás a buszokra, villamosokra.
A budapesti elővárosi vasútvonalak egyik legforgalmasabbja az esztergomi, a MÁV-Start adatai szerint évente több mint hárommillió utas veszi igénybe Buda északi agglomerációjából. Érthető, hogy nagy várakozás övezte a 2013–2015 közötti felújítást, amelynek lezárultával műszaki okokból nem készült el a villamosítás. A következő szakaszban a felsővezeték kiépítése mellett jelentősen kibővült a program, a beruházás részeként 51 kilométer hosszan végzendő villamosítás mellett Angyalföld és Újpest között második vágány épül, megújul Esztergom, Dorog és Klotildliget állomásépülete, átépül Esztergom és Angyalföld állomás vágányhálózata, autóbusz-állomás, illetve autóbusz-forduló létesül Esztergom és Dorog állomáson.
Az érintett utasok érthető okokból várják a felsővezetékek kihúzásának a befejezését, hiszen akkor már villamos motorvonatok – a tervek szerint 12 FLIRT szerelvény – állnak szolgálatba, és az ütemes menetrendnek köszönhetően várhatóan 10 perccel csökkenhet a szakaszon a jelenleg nagyjából egyórás menetidő. Lapunk kérdésére a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) azt közölte, hogy a vonalszakasz Budapest és Piliscsaba között idén télen, a teljes vonalon majd csak 2018 tavaszától lesz alkalmas a villamos vontatásra. Ez praktikusan azt jelenti, hogy a FLIRT-ök tavasz előtt nem jelenhetnek meg a 2-es vonalon.
A következő időszakban lecserélik a villamosok vontatására alkalmatlan biztosítóberendezéseket
Augusztustól szeptemberig a hétvégi és az esti időszakban részleges és teljes vágányzárra kell számítani az elővárosban. A következő időszakban felsővezetéket építenek, tartóoszlopot állítanak. A vasútforgalom elindításához a villamosítás mellett szükség van Piliscsaba és Esztergom között az új biztosítóberendezés kiépítésére. A külön szerződéssel megvalósuló beruházás célja Leányvár, Esztergom-Kertváros, Esztergom állomás villamos vontatásra alkalmatlan biztosítóberendezésének cseréje, valamint Dorog és Angyalföld állomás elöregedett biztosítóberendezésének korszerűsítése. Az új biztosítóberendezések megbízhatósága és többletfunkciói segítik a pontosabb vasúti közlekedést, az utastájékoztató berendezések pedig növelik az utazási komfortot.
Év végére a felsővezeték kiépítésén túl befejezik Dorog Mészkőhegy és Dorog állomás között a második vágány építését, amely a dorogi vonatkeresztezések gyorsabb lebonyolítását segíti elő. A vonal fővárosi szakaszán az S-Bahn koncepció részeként elkészülnek az új peronok és perontetők, a Béke úti aluljáró felé megépülnek a lépcsőlejáratok és liftek. A közúti aluljárónál új villamosmegálló létesül a Lehel tér és Káposztásmegyer között közlekedő 14-es villamos, valamint a Keleti pályaudvar és Káposztásmegyer között közlekedő 30-as buszcsalád számára.