Kereskedelmi márkás élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot mintegy 240 milliárd forintért vásároltak a magyar fogyasztók az idei első fél évben, ez hét százalékkal több, mint tavaly január–június között volt – derül ki a Nielsen piackutató vállalat jelentéséből.
Az élelmiszereknél a láncok saját márkás termékei csaknem 210 milliárd forint forgalmat bonyolítottak az első hat hónapban, ami a Nielsen által mért kilencven élelmiszer-kategória teljes forgalmának 28 százalékát jelenti. A háztartási vegyi áruk és kozmetikumok kereskedelmi márkáinál a Nielsen által mért hetven kategóriából 30 milliárd forint bolti bevételt regisztráltak, ami 19 százalékot tesz ki a teljes forgalomból.
A legtöbb saját márkás árucikk a diszkontokban fogy: értékben 69 százalékos rész jutott a saját márkákra a diszkontok teljes élelmiszer-forgalmából január–júniusban, ugyanannyi, mint a tavalyi év hasonló időszakában.
Értékben legtöbb a legnagyobb a kereskedelmi márkás élelmiszerek közül az állateledelekből és a mélyhűtött termékekből fogy, a legkevesebb pedig az alkoholos italokból, valamint az édességekből. A háztartási vegyi áruk és kozmetikumok teljes bolti forgalmából 61 százalékot vittek el a láncok saját márkái a diszkontokban január–június között, két százalékkal kevesebbet, mint a tavalyi első fél évben.
A háztartási papíráruk teljes forgalmából viszont kiemelkedik a kereskedelmi márkák 47 százalékos mutatója, míg a babahigiéniai termékeknél 36 százalék a kereskedelmi márkák aránya. Legerősebbek a gyártói márkák – 90 százalék feletti piacrésszel – az intimhigiéniai, a hajápolási, továbbá a szájhigiéniai termékeknél.
A húsz európai országban végzett felmérés megállapította: a láncok saját márkáinak magyar vásárlói közül 58 százalékot motivál, hogy ezek az árucikkek kevésbé drágák, mint a márkatermékek. A válaszadók csaknem fele szerint jó az ár-érték arány, illetve a minőség ezen árucikkeknél ugyanolyan jó, mint a márkatermékeké. A magyar megkérdezettek 19 százaléka szerint javult a kereskedelmi márkás termékek minősége az elmúlt időkben.
Odafigyelünk a cukortartalomra
Az édesítőszerekkel kapcsolatos lakossági ismereteket mérte fel a Szinapszis piackutatása, amely megállapította: az italok, az édességek és a gyümölcskészítmények esetében nőtt a tudatos vásárlók aránya mind a cukortartalmat, mind az édesítés típusát illetően. A felmérés rámutat: a nők nagyobb arányban figyelik a kalória-, a cukor- és a zsírtartalmat, a lejáratot a termékeken, valamint azt is, hogy az adott élelmiszer mivel készült. A legtöbben a szénsavas üdítők cukortartalmára figyelnek: a válaszadók mintegy kétharmada úgy véli, hogy az édesítők használata indokolt és jótékony lehet ebben a termékkategóriában. A megkérdezettek legkevésbé a gyümölcslevek és a péksütemények ízesítésében tartják elfogadhatónak az édesítőszereket.