Ugyan még csak most kezdődött el az igazi nyári idény, máris 50-70 százalékos árengedménnyel csábítanak a szezonális kollekció kiárusítására a bevásárlóközpontokban lévő ruha- és cipőüzletek, valamint a hipermarketek divatáru osztályai. Míg korábban a gyenge vásárlóerő miatt volt szükség a korán, vagyis már az aktuális szezon kezdetén induló leértékelési hullámra, addig manapság a bőséges fogyasztásban nagyon élessé vált a verseny ezen a piacon.
– A teljes hazai kiskereskedelemben az internetes áruházak után a ruházati termékek piaca nő a legnagyobb és leggyorsabb mértékben, jócskán lehagyva a tartós fogyasztási cikkek, bútorok, műszaki termékek eladását.
A családok vásárlóerejének növekedése miatt a múlt évig főként a ruhaboltok forgalomnövekedése húzta fel a piacot, mivel a válság utáni időszakban először a korábban elhalasztott, kisebb beruházást jelentő árucikkek, azaz a ruhaneműk, cipők, táskák, egyéb használati tárgyak iránti kereslet nőtt meg. Ez a piac már 2014–2015-ben is dobogós helyen állt a teljes ágazatban, folyamatos növekedéssel – mondta a Magyar Időknek az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Vámos György szerint az eladásokból jól látszanak a fogyasztási szokások változásai, vagyis hogy ruhára már több pénzük van a magyaroknak, és az utóbbi hónapokban a drágább tartós fogyasztási cikkek beszerzésére is egyre többeknek futja.
A főtitkár rámutatott: a korai nyári akciózás célja, hogy jobban fogyjon a felhalmozott készlet azokból a szezonális termékekből, amelyek kifejezetten a nyaraláshoz, vízparti időtöltéshez, nyári programokhoz szükségesek, hiszen azokat ősszel már csak kifutó árucikként lehet továbbadni. Ezenkívül az is a kereskedők szándéka, hogy becsalogassák a vásárlókat a boltba további, nem kedvezményes áron kínált portékák megvásárlására.
A főtitkár jelezte: nem egyszerre kezdődnek a leárazások, emiatt mostantól egész nyáron át egyre több helyen lehet majd találkozni a kedvezményt jelző feliratokkal.
– Az árengedmény mértéke és az érintett termékek köre teljes egészében a kereskedők döntésén múlik, azt jogszabály nem szabályozza, hiszen a vállalkozás lényegében a bevétele egy részéről mond le az akció érdekében – jegyezte meg Vámos György.
Úgy fogalmazott: a leárazás időjárásfüggő is, hiszen például nagy melegben megnő az igény a strandcikkek, kánikulai termékek iránt, ekkor nincs szükség túl nagy leértékelésre, míg hűvösebb időjárás esetén az a tapasztalat, hogy az emberek szívesebben mennek vásárolni a kültéri program helyett, ilyenkor tehát érdemes akciókkal fokozni a beszerzési hajlandóságot.
– Az igazi készletkisöprés majd augusztusban várható, akkor a beragadt árucikkeket árusítják ki kedvezménnyel a kereskedők, hogy hely és pénz szabaduljon fel az őszi kollekció beszerzésére – mondta a főtitkár.
A kisebb butikok, hálózathoz nem tartozó ruhaüzletek ugyancsak követik a láncok diktálta versenyt: noha szerényebb készlettel és gyengébb tőkeerővel rendelkeznek a nagy, nemzetközi gyökerű társaikhoz képest, amint megjelennek a plázákban a kedvezményt hirdető táblák, a kicsik is kénytelenek beszállni a szezonális leértékelésekbe.
– A nagyobb ruhaüzletekben általában több vásárló fordul meg, szélesebb a kínálatuk, ezért jobban megengedhetik maguknak a hangzatos árengedményeket – jelezte Vámos György, hozzátéve: a piac növekedése azért a kkv-knak is hasznot hajt.
Legutóbb a Központi Statisztikai Hivatal azt közölte, hogy áprilisban a legerősebb fejlődést a textil-, ruhanemű- és lábbelieladások produkálták, 21 százalékos havi bővüléssel.