– Annak ellenére, hogy az utóbbi években jelentősen emelkedett a dízelmotoros személygépjárművek részaránya, elmondható, hogy a gázolajfogyasztás alapvető szegmense nem a magánszektor – válaszolt a Magyar Idők érdeklődésére a Magyar Ásványolaj-szövetség. A gázolaj döntő hányadát az építőiparban, az árufuvarozás területén, illetve a mezőgazdaságban használják fel. A szövetség szerint a szigorodó ellenőrzések hatására folyamatosan csökken az elsősorban a dízelt érintő „magánimport” a keleti határokon, ami szintén növeli az adózott, vagyis legális hazai fogyasztást. Emellett a nemzetközi fuvarozók számára az euró forinttal szembeni erősödése versenyképessé teszi a hazai üzemanyagárakat a szomszédos országok árszintjével szemben, ráadásul a hazai fuvarozók is itthon tankolnak még a hosszabb nemzetközi utak esetében is.
Ez utóbbi állítást megerősítette a lapunk által megkérdezett szállítmányozási szakember, aki elmondta, hogy kevésbé az üzemanyag árával, inkább a jövedéki adó mértékével és – a kormány 2011-es döntése alapján – annak visszaigényelhetőségével függ össze a fuvarozók tankolása. A jövedéki adót ugyanis a külföldi fuvarozóvállalkozások is visszaigényelhetik, és Magyarországon ennek viszonylag jó és gyors a folyamata. Ebből a szempontból fontos tranzitország vagyunk, a Törökországból érkező járművek legközelebb itt tankolnak újra, és innen jutnak ki a következő piacra. Az Európai Unióban üzemeltetői szempontól a belga dízel a legolcsóbb, de csak akkor, ha sikerül visszaigényelni a jövedéki adót, bár ez a folyamat ott nagyon körülményes és időigényes, a tapasztalatok szerint akár évekig is elhúzódhat.
A legfrissebb, december 14-i adatokat figyelembe véve ha valaki a környező országok valamelyikéből hozzánk ruccant át tankolni, és 40 liter dízelt vásárolt, akkor országtól függően 0,5–2 literrel több üzemanyagot kaphatott ugyanannyi pénzért. A 215 és 770 forint közötti összeget jelentő nyereségért Barta Judit, a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója szerint nem érdemes megmozdulni, legfeljebb annak érdemes odafigyelnie, aki Magyarországon dolgozik. A szakértő hozzátette, hogy március végén csak Romániában volt olcsóbb a dízel, de akkor a magyaroknak sem érte meg átmenni. Ez is azt támasztja alá, hogy a fuvarozóknak kedvező hazai adókörnyezetnek köszönhető a megnövekedett fogyasztás.
A benzin esetében a legkisebb különbség Ausztriával szemben volt, 144 forinttal járhatott jobban a 40 litert hazánkban tankoló sofőr. A legnagyobb különbség Szlovákiával és Szlovéniával szemben jelentkezett: 1000-1200 forintos nyereség. Összessé-
gében is úgy lehet értékelni, hogy az átlagárakkal számolva csak akkor marad lényeges haszon az autósnál, ha tíz kilométernél nem távolabbról érkezik a kúthoz.