Továbbra is a termelési terv szerint folyik a munka az Audi Hungaria Motor Kft. győri gyárában – közölte tegnap a vállalat, vagyis eddig még nem érezni annak hatásait, hogy a tulajdonos Volkswagen meghamisította egyes dízelmotorjainak károsanyag-kibocsátási adatait. A magyar Audi hangsúlyozta, hogy nem a Győrben készült alapmotorokkal kapcsolatos esetleges minőségi hiányosságokról, hanem az autókba beépített szoftverekkel szemben felmerült kifogásról van szó az ügyben. Az Audi Hungaria a megrendelt motorokat a vállalatcsoporton belüli együttműködés alapján a konszern különböző járműgyáraiba szállítja. Hogy ezeket hol és melyik modellbe építik be, az a járműgyárak felelősségi körébe tartozik – írták, hozzátéve, hogy a társaság mintegy hárommillió darabot gyártott az érintett EA189 típusú dízelmotorból 2008-tól napjainkig.
Bár még nem lehet megállapítani, hogy mi lesz a végkimenetele a botránynak, az első elemzői becslések alapján Magyarország vagy az autóiparban szintén erős Csehország esetében akár 1-1,5 százalékos GDP-kiesés is lehet. Egy ilyen kedvezőtlen forgatókönyv nemcsak a lassabb növekedés miatt problémás, hanem mert egyéb fontos makrogazdasági mutatók – mint az államadósság és a hiány is – nagyban függenek a tervezett bővülés tarthatóságától.
A borúlátó forgatókönyvek valószínűleg túlzók, hiszen pusztán gazdasági érvek alapján semmi ok sincs arra, hogy a győri gyár megérezze a botrányt – mondta egy tegnapi elemzői háttérbeszélgetésen Tóth Viktor, a Budapest Bank vállalati üzletágvezetője. Mivel a győri a Volkswagen-csoport egyik leghatékonyabban működő egysége, logikusan nem ez lenne az a terület, ahol visszavesznek, ha rosszabbra fordul a helyzet, amire látván, hogy tegnap már az ügyészség házkutatást is tartott az autógyártónál, megvan minden esély. Tóth hangsúlyozta, ezzel együtt egyáltalán nem biztos, hogy pusztán gazdasági megfontolások alapján döntenek. Egyrészt a német szakszervezeteknek hagyományosan nagy az érdekérvényesítő képességük, és egy olyan esetben, ha a botrány tovább dagad, s esetleg összességében a német ipar erejében inogna meg a befektetői és vásárlói bizalom, akkor a kormány is beavatkozna. – A gépjárművek visszahívása költségoldalon nem kigazdálkodhatatlan. Sokkal nagyobb gondot jelenthetnek majd a befektetői perek, amelyek olyan anyagi kötelezettséget jelenthetnek, amelyek a Volkswagen- csoport létét is fenyegethetik – tette hozzá Póka Valentin, a Coface kereskedelmi igazgatója.
Gyurácz Németh Iván, az M27 Absolvo partnere szerint a magyar beszállítóknak a jelenlegi helyzet akár könnyítést is jelenthet. A Volkswagen bejelentette, hogy lényegében minden új fejlesztést befagyaszt, hogy legyen fedezete a visszahívás költségeinek és az esetleges kárpótlási kötelezettségek fizetésére, ami tegnapi bejelentés szerint csak Romániának harmincmillió eurós tételt jelenthet az elmaradt környezetvédelmi adókért. Így könnyen lehet, hogy sokkal nyitottabbak lesznek külső partnercégek innovatív megoldásaira, lévén házon belül nem lesz keretük a kutatásra. Póka megemlítette, hogy az autóiparban nem csak a Volkswagen körüli eseménynek tölthetik el aggodalommal a gyártókat, a gondok már korábban is megmutatkoztak. Ennek legszembetűnőbb jele, hogy visszaestek a kínai értékesítések. A hazai kis- és középvállalatoknak ebből is tanulniuk kell, szélesebb ügyfélkör ellátására is be kell rendezkedniük, és az államnak is folytatnia kell új területek felfuttatását a gazdaságban, hogy ne okozhasson ekkora visszaesést az autógyártásra való ráutaltságunk.