Fényűző keretek között látta vendégül az elmúlt két napban több mint száz középvezetői pozícióban lévő magyarországi munkatársát a Tesco vállalat, az értekezleten a multinacionális áruházlánc átalakítási terveinek egy részét ismertették.
Több, a programról készült fotó mellett lapunk birtokába került az a hivatalos összefoglaló, illetve programleírás is, amelyet a helyszínen osztottak ki, és amelynek tartalma kapcsán titoktartási nyilatkozatot írattak alá valamennyi résztvevővel. Hétfőn megírtuk, a Nagy-Britanniában múlt héten bejelentett átalakítások – amelyek a globális hipermarketlánc költségcsökkentő törekvéseit támogatják – a leányvállalatokat is érintik, így például a Tesco Europa csoport részeként a magyarországi Tescókban is munkakörök szűnnek meg.
Azonban nem csupán a hipermarketekben lévő ügyfélszolgálatok átalakítása következik, amely százas nagyságrendben érinti a közel 18 ezer fős dolgozói állományt a cégnél, hanem több feladatot is átalakítanak.
A Magyar Idők birtokába került dokumentum szerint az elkövetkező hónapokban az egyes részfolyamatok ellenőrzését, illetve koordinálását végző munkakörök összevonásával egy új rendszert is bevezetnek az áruházakban. Ennek az a lényege, hogy átláthatóbbá teszik a különféle bolti irányítói szinteket egy olyan új, összetett munkakör létrehozásával, amely a jövőben több ember feladatkörét fedi le.
A vállalat célja az átalakítással, hogy „minden vezető felelősséget vállaljon a saját munkájára, így biztosítsuk a hatósági elvárások megvalósulását” – fogalmaz a dokumentum.
Ehhez február és április között megszűnik, illetve átalakul több önálló munkakör az áruházláncnál. Így például a jövőben nem lesznek önálló árellenőrök a Tesco áruházakban, ahogy a boltok készletgazdálkodását ellenőrző szerepkör is önmagában megszűnik.
Emellett összevonják a termékek polcra helyezését számítógépes programmal előre eltervező, úgynevezett planogramm árufeltöltő munkakört is, akárcsak a szárazáruk lejárati idejét ellenőrző kontroller megbízatás, továbbá a különféle minőségbiztosítási rendszereket ellenőrző specialisták eddigi munkája is feleslegessé válik.
A fenti feladatokkal bíró dolgozók munkáját májustól az úgynevezett megfelelőségi munkatárs pozícióban látják el, egységesítve. Vagyis, a korábban szerteágazó áruházi vezetői rendszer összevonásával tescós munkavállalók munkája szűnhet meg a cégnél.
Az új pozícióban alkalmazott munkatársak viszont a jövőben – havonta bruttó 217 600 forintos bérért – nagyobb felelősséggel tartoznak majd a vállalat ügyeiért, többek között az áruházak árintegritása, készletellenőrzése és az áruátvétellel kapcsolatos adminisztráció ellátása lesz a feladatuk.
A kiszivárgott tervek szerint az elkövetkező három hónapban egy 19 fős csapat járja majd az ország Tesco-áruházait, amely kizárólag az új, Angliából kapott program bevezetésén dolgozik – elméleti és gyakorlati tréningeket tartanak, teszteket végeznek, hogy minél zökkenőmentesebb legyen az átállás.
A vezetői konferenciáról kiszivárgott iratok alapján biztosra vehető, hogy az Egyesült Királyságban nemrég bejelentett, leépítésekkel járó szervezeti átalakítás már megkezdődött Magyarországon is, ráadásul több részből áll. Ennek egyike a megfelelőségi munkatárs pozíció összevonásokkal járó létrehozása, továbbá az ügyfélszolgálatok egyszerűsítése, illetve londoni forrásunk szerint más feladatkörökben, többek között az áruházakban kétkezi munkát végzők körében is változások várhatók a multicégnél.
A konferencia egyik résztvevője lapunkkal azt közölte, napokon belül hivatalos bejelentés érkezhet a multicég újabb racionalizálásáról, annak ellenére is, hogy néhány napja a Tesco Globál Áruházak Zrt. lapunk megkeresésére tagadta, hogy Magyarországon is aktuális az új angliai terv.
Megírtuk, Angliában mintegy 1700 dolgozó érintettségével az elkövetkező hónapokban megszüntetnek több vezetői munkakört több mint 750 nagy üzletben és hét teljesítési központban. A kapcsolódó közleményben Matt Davies, a Tesco UK és a ROI vezérigazgatója elismerte, hogy létszámleépítéssel járhat az újabb átalakulás.
Az elmúlt években több lépcsőben az egész nemzetközi piacon véghezvitt átalakítások szándéka az, hogy központilag kívánják javítani a Tesco-csoport eredményességét, illetve lefaragnák az elmúlt évek piacvesztéseiből, valamint az anyavállalatnál 2015-ben elkövetett könyvelési csalásból fakadó veszteségeket.
A nemzetközi kereskedelmi cég 2016 októberében mutatott be egy helyreállítási tervet, amelyben az akkorinál három és fél-négy százalékkal, vagyis másfél milliárd fonttal alacsonyabb működési költség elérését célozták meg a 2019–20-as üzleti évig.
Ennek részeként az anyaországban, illetve a leányvállalatoknál felszámolták a veszteséges üzletágakat (hazánkban például az optikai részleget, a mobiltelefon-üzletágat), veszteséges üzleteket zártak be (Magyarországon 13 boltot 2015 januárjában), és az országonként különálló cégvezetést a kelet-közép-európai régióban egységbe szervezték.
Hazánkban emellett szűkítették az eladótereket, külsős vállalkozóknak szerveztek ki több munkafolyamatot, és a dolgozói állományt a karcsúbb vállalati struktúrához szabták – néhány év alatt több ezerrel csökkentve a foglalkoztatotti létszámot.
Legutóbb tavaly szeptemberben jelentették be, hogy a magyar Tescónál 250 embert elküldenek a központi irodai dolgozók közül. Idehaza a kiskereskedelmi szereplők körében régóta ismert, hogy az egységesített kelet-közép-európai Tesco Europa-csoport (mely a magyarországi, a lengyel, a cseh és a szlovák üzleteket fogja össze) eladósorban van, és az értékesítésig racionalizálják, a piacon eladhatóvá teszik a régiós cégeket.
A globális átalakítás mögött a vásárlási szokások változása áll. Ma már nem a városszéli hipermarketek a fogyasztás nagy nyertesei, hanem a lakóházakhoz közelebb lévő kisebb áruházak. A Tesco emiatt roppant meg Angliában a kétezres években, a lejtmenet máig is tart.