A tavaly őszi budapesti járműipari szakkiállításon még csak egy statikus modellt tudott bemutatni a gyártó, azonban ennek egyszerű volt az oka: a módosított modell típusengedélyét csak novemberben szerezte meg az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó – tudtuk meg a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnökétől.
Vincze-Pap Sándor emlékeztetett, hogy az eredetileg kiválasztott modellt az ARC (Auto Rad Controlle) a Széles Gábor tulajdonolta Ikarusszal fejlesztette, a típus bizonyos üzletrészek megvásárlása révén került a Mabi-Busból Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft.-vé lett gyártóhoz. (Az Ikarus márkanév mind a mai napig Széles Gábor tulajdonában van, az Ikarus Egyedi a rendszerváltozás előtti években része volt a „nagy” Ikarusnak, mára azonban nincs semmilyen tulajdoni kapcsolat a két cég között.)
A Volánbusz Zrt. éppen egy éve, 2017. január 16-án kötött adásvételi szerződést az Egyedivel 180 darab Modulo M168D típusú csuklós autóbusz szállításáról 15,37 milliárd forintért. A szerződés hivatkozik a közbeszerzési értesítőben 2016. október 27-én megjelent pályázati kiírásra, amelyet azóta módosítottak egy biztonsági felszerelésekre vonatkozó rendeletváltozás miatt, és ekkor a szállítási határidő is módosult, idén áprilisra.
Az Ikarus Egyedi nem volt könnyű helyzetben a csuklós busz gyártásával. Emlékezetes, hogy a főváros korábban már szerződést kötött a céggel csuklós járművek leszállításáról, azonban utóbb ezt a szerződést megsemmisítették.
A megkezdett munkát abba kellett hagyni, a munkások egy része távozott a gyárból. Vincze-Pap Sándor azt mondta, hogy az ARC-Ikarus csuklós buszt át kellett tervezni, Euro VI-os DAF gyártmányú motort, ZF-váltót építettek bele, és a karosszéria hossza, valamint az össztömege is változott – kisebb lett.
Az áttervezés miatt volt szükség az új típusbizonyítványra, és csak ennek a megszerzése, valamint a beszállítói, alvállalkozói hálózat újraszervezése után indulhatott meg a sorozatgyártás.
Amint arról a sajtó is beszámolt, a világhálón látható, hogy kép készült a prototípusról közúti forgalomban, kész vázszerkezetet is láttak szállítás közben, és a BKV kelenföldi garázsából is kerültek fel képek a közösségi média fórumaira.
A korábbi Volánbusz-szerződést ugyanis módosították, az új változat szerint harminc új magyar buszt vásárol a BKV 2,58 milliárd forintért. Ezeket a 180 busz terhére szállítja az Egyedi, és PKD konstrukcióban, azaz félkész állapotban. A végszerelést a fővárosi közlekedési vállalatnál végzik majd el.
A Mabusz elnöke úgy tudja, hogy a tervek szerint a nyár végére elkészül mind a 180 autóbusz, bár azt tudomásul kell venni, hogy a semmiből elindítani egy gyártási folyamatot nagyon nagy feladat. Türelemmel kell lenni, hiszen a rendszerváltás után eltelt években sokáig úgy írták ki a közbeszerzési pályázatokat, hogy kizárták a hazai gyártók termékeit.
Az évek lemaradásának pótlása nem következhet be egyik pillanatról a másikra, hiszen ehhez is létszámot kell növelni a folyamatos technológiai fejlesztés mellett. A létszámbővítésnek viszont ma már feltétele a jelentős béremelés.
Vincze-Pap Sándor korábban azt nyilatkozta, hogy az államnak úgy kell segítenie a magyar buszgyártókat, hogy ne külföldről szerezze be az olyan járműveket, amelyek gyártására a magyar cégek is képesek.
Azaz ezeket a közösségi forrásokat ne egy külföldi autóbuszgyártónak adjuk oda, hanem egy magyarnak, ahol a munkás szintén magyar, és Magyarországon költi el a pénzt, a gyártó pedig itthon fejleszt. A Mabusz elnöke korábban több alkalommal üdvözölte a kormány autóbuszgyártási stratégiáját és a hazai gyártók támogatását.