Jövő év elejétől tesztüzemben működik a nemzeti tengelysúly- és kapcsolódó ellenőrzéseket támogató hálózat, amely a közlekedési hatóság és a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) konzorciuma beruházásában készül – mondta kérdésünkre Érsek István, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökhelyettese. Mint a Magyar Idők korábban beszámolt róla, a rendszer a gyorsforgalmi úthálózat 89 pontján méri majd az áthaladó gépkocsik súlyát. A mérőhelyeket a jelenleg kamerás ellenőrzést végző fix portáloknál alakítják ki az útburkolatba beépítve. A NÚSZ Zrt. tavaly októberben közbeszerzési eljárást írt ki a hálózat kialakítására.
A rendszer kiépítése indokolt, hiszen a túlsúlyos járművekkel való közlekedés számos kockázatot rejt a járművezető és a közlekedés többi résztvevője számára. Sok tragikus balesetben játszik kiemelt szerepet a megengedettnél nagyobb tömegű rakomány. Ennek megelőzésére november 15-17. között háromnapos közúti ellenőrzési akciót tartott Békés, Csongrád, Győr-Moson-Sopron, Nógrád, Pest és Zala megyében a Nemzeti Közlekedési Hatóság a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal, az Országos Rendőr-főkapitánysággal (ORFK) és a megyei kormányhivatalokkal. Az akció célja a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget nem meghaladó gépjárművekre – kisteherautók, furgonok, személygépkocsik – és a kapcsolódó pótkocsikra vonatkozó előírások betartásának az ellenőrzése volt.
– A szervezetek ismertetése szerint összesen 326 járművet és 64 pótkocsit ellenőriztek, 157 esetben állították mérlegre a gépkocsikat, és ezek közül 48, azaz majdnem minden harmadik túlsúlyos volt. Közülük 24, azaz éppen 50 százalék volt külföldi – ismertette Érsek István. A túlrakott járművek rekordere a 2,5 tonna helyett 8 tonna terhet cipelt. – Tavaly tízezer, idén eddig már 7500 bírságot rótt ki túlsúly miatt a rendőrség – mondta a Óberling József ezredes, az ORFK tisztségviselője. A statisztikák alapján minden tizedik jármű túlterhelt. Sok vezető nincs tisztában azzal, hogy utánfutóval csak 80 kilométer óránkénti sebességgel lehet haladni az autópályán, emiatt sok büntetést küldenek ki a Véda (sebességmérő kamerarendszer) felvételei alapján.
– Azért a 3,5 tonna alatti járműveket ellenőrizték, mert a a rakomány súlya az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer díjfizetését is érinti. Ha egy kisteherautót szabályosan pakolnak meg, az nem fizet díjat. Ha túlsúlyos, már díjköteles – ismertette Demeter Tamás, a NAV főosztályvezetője.
Gyakran éppen a kistermelők zöldséges autói esnek ebbe a hibába.