Első alkalommal indít Magyarországról Kínába áruval rakott vonatokat a Rail Cargo Group. A XiangOuExpress–Budapest–Changsha exportvonat transzkontinentális útvonalon közlekedik Kínába, míg a tengeri kikötő irányába a Budapest–Pireusz exportvonatot indítja ezzel párhuzamosan a Rail Cargo Terminál – BILK – jelentette be Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) vezetője.
A különleges esemény időpontja (november 26–29.) egybevág a kínai miniszterelnök budapesti látogatásával, amelynek során Li Ko-csiang tizenhat közép-európai ország miniszterelnökével találkozik, és várhatóan akkor jelentik be hivatalosan a Budapest–Belgrád vasútvonal építését is. Kovács Imre elmondta: a kombinált fuvarozás, amelyben egységes méretű, zárt konténerekben szállítják az árut közúton, vasúton vagy hajón, a nemzetközi kereskedelemben már elérte a teljes forgalom 50-60 százalékát, míg hazánkban ez az arány még csak 30 százalék.
A magyar–kínai kereskedelem évről évre növekszik az „Egy övezet, egy út” kezdeményezés keretében. A Kínából érkező áruk részben Pireusz kikötőjén keresztül, részben szárazföldi vasúti korridorokon keresztül érkeznek. A görög kikötőből naponta indul vonat közép-európai úti célok felé.
A Kínából a transzkontinentális útvonalon érkező vonatok számos határállomáson lépnek be az EU-ba. Magyarország számára a záhonyi és a szlovákiai Dobra átrakói a legfontosabbak. Az idei év első kilenc hónapjában a Rail Cargo Group vállalatai kétszáz vonatot közlekedtettek Pireuszból a balkáni útvonalon, illetve a transzkontinentális korridorokon, azaz Kazahsztánon, Oroszországon, Ukrajnán keresztül. A konténerforgalom mennyisége Pireuszból 12 ezer, Záhonyon és Dobrán keresztül 1500 konténert tett ki.
A transzkontinentális és a tengeri útvonalon Magyarországra eljuttatott áruk elsősorban a BILK Kombiterminálra érkeznek. A konténervonatok forgalma az év során rendszeressé vált, és dinamikusan növekszik.
A BILK Kombiterminál a vonatok le- és felrakásának, indításának kezelését erre a feladatra kiképzett szakembergárdával végzi. A konténerforgalom jövőre tovább növekedhet, a kínai megrendelő a Pireuszból érkező forgalom megduplázásával számol a 2018-as évre. A transzkontinentális korridoron keresztül is növekszik a konténervonatok száma. A kétoldalú kereskedelem fejlődését elősegíti, hogy a kínai kormány egy különleges, úgynevezett kerítés nélküli, virtuális közép-európai kereskedelmi és logisztikai zónát hozott létre.
A zóna a kínai kereskedelmi minisztériumtól a világon elsőként kapta meg az országos, tengerentúli együttműködési övezet címet. Az előkészítési fázisra több mint százmillió dollárt költött a kínai kormány.