Semmiképpen se várjuk meg, míg lejár a közműszámla fizetési határideje – tanácsolja a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) a legutóbbi fogyasztóvédelmi kiadványában, amely a legfontosabb tudnivalókat tartalmazza arra az esetre, ha fizetési nehézségeink támadnának. Az ilyen típusú gondunkat a lehető leghamarabb jelezni kell a szolgáltatóknál, azért, hogy ki tudjuk használni a kedvezményeket, könnyítéseket, vagy sikerrel kérelmezhessük a védendő fogyasztói státust.
Védendő fogyasztói státust azok kaphatnak, akik szociálisan rászorulók vagy fogyatékkal élők. Szociálisan védendő fogyasztó lehet az, aki időskorúak járadékában, lakásfenntartási támogatásban, ápolási díjban, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben, otthonteremtési támogatásban részesül, aktív korúak ellátására jogosult, vagy ilyen személy él a háztartásában. A védendő státust kérheti nevelőszülő, hivatásos nevelőszülő is, aki saját háztartásában nevel gyermeket. A fogyatékkal élők akkor kaphatnak védendő fogyasztói státust, ha jogosultságukat kezelőorvos igazolja, vakok személyi járadékában vagy fogyatékossági támogatásban részesülnek. Megadható a védendő státus akkor is, ha a szolgáltatás kikapcsolása a fogyasztó vagy a vele közös háztartásban élő személy életét vagy testi épségét közvetlenül veszélyezteti (például lélegeztetőgéphez szükségáram biztosítása).
Hogyan kérelmezzük a védendő fogyasztói státust?
A jogszabályokban meghatározott módon kell igazolnia a fogyasztónak a státusra jogosultságát. Az igazolást – általában – a támogatást folyósító szerv, a támogatást megítélő szerv vagy a kezelőorvos adja ki, amely határozott időre szól. A kérelmet a közműszolgáltató társasághoz kell benyújtani. A kérelmek kitöltésében az ügyfélszolgálatokon, valamint a szolgáltatók honlapján elérhető formanyomtatványok és tájékoztatók nyújtanak segítséget. Általános szabály, hogy a védendő státust minden év március 31-ig szükséges megújítani.
Milyen kedvezmények illetik meg a védendő fogyasztókat?
A szociálisan rászorulók részletfizetési lehetőséget, illetve fizetési haladékot kaphatnak, vagy kérésükre a kikapcsolás helyett előre fizetős mérő felszerelését biztosítja a szolgáltató.
A fogyatékkal élők, mint védendő fogyasztók kérhetnek időközi mérőleolvasást, élhetnek a készpénzes számlakiegyenlítés lehetőségével a felhasználási helyen, vagy kérhetik az általánostól eltérő, de a biztonsági előírásoknak megfelelő mérőhely kialakítását, például alacsonyabbra helyezését. A kikapcsolás alóli mentesség kizárólag akkor lehetséges, ha a szolgáltatás megszakadása a fogyatékkal élő egészségét, életét veszélyezteti.
Nem vagyok rászoruló, csak fizetési nehézségeim vannak
Bárki kérhet fizetési haladékot vagy részletfizetési lehetőséget, de a szolgáltató ezt nem köteles biztosítani. Mérlegelheti döntését például annak függvényében, hogy milyen előzményei voltak a fogyasztó fizetési készségének és lehetőségeinek. A lakossági ügyfél akkor is kérhet védendő fogyasztói státust, ha a szolgáltató számlatartozás miatti fizetési felszólítást küld neki. A közműtársaság az adott naptári évben elsőként kiküldött felszólításában ugyanakkor köteles a felhasználót részletesen tájékoztatni a védendő fogyasztói státus kérelmezésének lehetőségéről.
A MEKH fogyasztóvédelmi füzetei megtalálhatók a kormányhivatalok és az energiaszolgáltatók ügyfélszolgálatain, és elérhetők a hivatal honlapján (www.mekh.hu).