Ma adják át a BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. elektromos autóbuszokat gyártó üzemét Komáromban. A kínai cég 6,2 milliárd forint értékű beruházással hozza létre első európai gyárát, amelyhez a kormány 925 millió forint támogatást ad – jelentette be korábban Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
A járműgyártó egy korábbi üzemépületből alakítja ki az elektromos autóbuszok gyártására alkalmas telephelyét, amelyben csaknem kétszázan dolgozhatnak a korábbi hírek szerint.
Az alkalmazottak felvételét már elkezdték, az első lépcsőben az itt összeszerelt elektromos buszok alkatrészeinek harminc százaléka származhat magyar beszállítótól, majd ezt az arányt hetven százalékra növelik. A gyár évente akár ezer busz gyártására lehet képes, a termelést az igények alapján futtatják majd fel.
A BYD komáromi üzemét a magyar, illetve az európai piac kiszolgálására tervezik. A cég elektromos busza rendelkezik európai típusengedéllyel, az amszterdami Schiphol repülőtér 35 darabos flottát rendelt, a szintén holland Schiermonnikoog-sziget pedig teljes buszállományát a BYD elektromos járműveire cserélte.
Nem a komáromi cég az egyetlen, amely autóbuszgyártásba kezd Magyarországon ezekben a hónapokban.
A debreceni InterTanker Holding a Daimlerhez tartozó EvoBus együttműködésében gyárt majd autóbuszokat: 20 millió eurós beruházás keretében az év végétől évi kétszáz járművet gyártanak majd. Egy másik gyárukban pedig 2018 második felétől további 700-800 autóbuszt gyártanak évente.
A kormány 12 százalékos támogatási intenzitással járul hozzá a helyi repülőtér ipari parkjában létesülő autóbuszgyári beruházáshoz, ennek összege elérheti az egymilliárd forintot.
A közelmúltban jelentette be Széles Gábor, hogy a tulajdonában lévő Ikarus gázüzemű autóbuszok gyártását kezdi meg a székesfehérvári gyárcsarnokban. A hónap elején lezárultak a tervezési munkálatok, most a prototípusgyártás folyik, az első LNG-meghajtású jármű júliusban vagy augusztusban indul – Brüsszelt is érintő – európai bemutatkozó körútra.
Az Evopro-csoport tulajdonában lévő Ikarus Egyedi Kft. pedig – amelynek csak a neve emlékeztet az egykori magyar autóbuszgyárra – szerződött a Volánbusszal 180 alacsony padlós, Euro 6-os motorral szerelt Modulo autóbusz szállításáról.
Ugyanakkor a fenti projektek még az előkészítés különböző fázisaiban vannak, kész buszokkal csupán egyetlen hazai gyártó rendelkezik, a Kravtex-Kühne Csoport, amely évente több száz járművet szállít ki elsősorban a korábbi Volán-társaságok utódcégeinek, a közlekedési központoknak.
Magyarország kormánya az iparfejlesztést szolgáló Irinyi-tervben 35 milliárd forinttal támogatja a buszgyártás megerősítését – közölte a kormányzati kommunikációért felelős államtitkár a közelmúltban.
Tuzson Bence szerint Magyarországon évente 1000-1200 autóbuszt kell gyártani, hogy a hazai igényeket kielégítsék. A magyarországi buszok átlagéletkora több mint 15 év, a kormánynak az a célja, hogy ez 10 év alá csökkenjen a következő években.
Tuzson Bence kiemelte, hogy a járműgyártási program fontos része a kormány iparfejlesztési törekvéseinek, az ágazat 23 százalékos GDP-részesedését húsz év alatt 30 százalékra kívánják növelni.
A kormányzat tavaly hozta létre a Nemzeti Autóbusz-beszerzési Bizottságot, amelynek feladata, hogy – a regionális közlekedési központokkal és a flottakezelő társaságokkal közösen – előkészítse az iparpolitikai céloknak megfelelő autóbusz-beszerzéseket és egységesítse a magyar autóbuszipar fejlődését elősegítő beszerzési szempontokat.