A magyar vállalkozók jellemző gyengesége az idegen nyelv ismeretének hiánya. Azzal, hogy a vállalkozók nem beszélnek legalább a nagy világnyelveken, bezárják magukat egy tízmilliós piacra – nyilatkozta Zsembery Levente, a Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület (HVCA) elnöke. A szakember a Kamaraonline-nak adott interjúban azt fejtegette, ugyancsak jellemző, hogy a magyar vállalkozó nem bízik senki másban, csak magában. Számukra ezért is furcsa az, amit a kockázatitőke-befektetők képviselnek, mert az általuk tulajdonolt vállalkozásoknak egy időben akár 5-10 tulajdonosa is van.
Egy tipikus magyar kft.-ben viszont az alapító tulajdonos mellett tulajdonos még a vő, a testvér, a férj vagy feleség, a gyerek, az apa, az anya, de már a távoli rokont sem látják szívesen. A fő tulajdonos egyedül akar dönteni mindenről, ezek a cégek ezáltal eleve hátrányos helyzetbe hozzák magukat, hiszen egymáshoz nagyon közeli világlátású emberek dolgoznak együtt, nem tudnak a tulajdonosok sokszínűségéből hasznot húzni.
Egy amerikai cégnél az ötödik ember, akit felvesznek, a HR-es. Magyarországon van olyan milliárdos cég, ahol az ügyvezető felel a pénzügyekért és a személyzeti kérdésekért – semmilyen bizalmi területet nem eresztett ki a kezéből. A magyar vállalkozó a cégét csak addig engedi nőni, amíg képes átlátni a stratégiát, a működést, a menedzsmentet, pedig a nap neki is 24 órából áll. Ezzel a szemlélettel kis piacon, kis tudással rendelkező vállalkozó marad.
– Sokan azt mondják, hogy azért nem vesznek fel több munkavállalót, mert nagyok az adóterhek. De ez csak nézőpont kérdése – fejtegette Zsembery Levente. Máshogyan megfogalmazva: azért nem vesznek fel embereket, mert nem tudják a költségeket kitermelni, s azért nem tudják, mert korlátozzák a saját piacukat és növekedési lehetőségeiket. Társ nélkül, egyedül ennyire képesek, ráadásul nincs fölöttük kontroll.
A kisvállalkozások csak azt látják, hogy mások nagyra nőnek, ők meg nem. Azt mondják, a románok és a lengyelek naná, hogy nagyra nőnek, mert nagy a piacuk. Igen? És a szlovákok miért nőnek nagyra a kis piacukkal? Aki nem akar növekedni, annak el kell fogadnia, hogy esetleg így jár. A szakember szemléletváltást szorgalmaz a cégek vezetésében, amihez a kockázatitőke-bevonás jó megoldás lehet.