Néhány napja még csak annyit közölt kérdésünkre a magyar vasúttársaság a nemzetközi vonatok étkező- és hálókocsijainak esetleges leállításáról, hogy „az ezzel kapcsolatos döntések a társaságon belül már megszülettek, és ezekről minden érintettet időben tájékoztatni fogunk”. A Magyar Időkben Nem megy Erdélybe étkezőkocsi című cikk pénteki megjelenését követően hétfőn közzétette a MÁV-Start, hogy mit is tartalmaznak az „ezzel kapcsolatos döntések”.
A cég közleményében azt írta, az Utasellátó szervezeti egység gazdaságos működtetése érdekében arról döntött, hogy több nemzetközi vonaton csökkenti, illetve megszünteti az étkező- és hálókocsi-szolgáltatást a 2017/2018-as menetrend december 10-i életbelépésétől.
A nemzetközi utazások folyamatos népszerűsítése ellenére az Utasellátó az elmúlt években – különösképpen 2016-ban – jelentős veszteséget termelt, ezért a személyszállító vasúttársaság részletes gazdaságossági vizsgálatot rendelt el minden nemzetközi járatra vonatkozóan a kihasználtságukat, bevételtermelő képességüket vizsgálva a jövőbeli piaci lehetőségek elemzésével, és az eredményeket összevetette a járatok által felmerülő közvetlen és közvetett költségekkel.
A vizsgálatot követően a MÁV-Start a nemzetközi járatok optimalizálása mellett döntött, amelyről a külföldi vasútvállalatokat is tájékoztatta, valamint az Utasellátó munkatársainak továbbfoglalkoztatásával kapcsolatban az érdekvédelmi képviseletekkel is egyeztetett.
A vasútvállalat mindent megtesz annak érdekében, hogy a gazdaságossági és üzleti alapon meghozott döntés egyetlen munkavállalója esetében se járjon negatív következménnyel. Az Utasellátó szervezeti egység működése zavartalan marad a menetrendváltásig. Addig a munkáltató minden érintett munkavállalója részére méltányos és továbbfoglalkoztatást jelentő munkakört ajánl fel a a MÁV-csoporton belül az alkalmassági feltételek és az átképzési lehetőségek figyelembevételével.
A döntés értelmében több nemzetközi járat étkező- és hálókocsi nélkül közlekedik a decemberi menetrendváltástól, így Brassóba, Kolozsvárra, Belgrádba, Ljubljanába és Bécsbe, a Metropol EuroNight pedig Berlin helyett csak Prágáig közlekedik. A változások viszont nem érintik az Adria, Beograd, Dacia, Hungária, Kálmán Imre, Varsovia és Wiener Walzer elnevezésű nemzetközi járatokat.