A legtöbb fogyasztót a vásárlás során az adott termék tartósítószer-, cukor-, színezék- és szénhidráttartalma befolyásolja egy friss, országos kutatás szerint: a válaszadók negyede például ha teheti, cukormentes terméket választ. Öt magyar vevőből négyen biztosan elolvassák az élelmiszerek címkéjét, az információk pedig – ami az összetételi és tápanyagadatokat tartalmazza – háromnegyedüket befolyásolják abban, hogy melyik terméket vegyék le a polcról. A vásárlókat leginkább azért érdeklik a címkén lévő információk, mert fontosnak tartják tudni, mit fogyasztanak.
A Coca-Cola Magyarország megbízásából az eNet által készített reprezentatív felmérésből kiderül: alapvetően háromféle vásárlói magatartás figyelhető meg a magyarok körében, a fogyasztói ismeretek többek esetén még nem elég teljesek. Vannak, akiket érdekelnek ugyan az élelmiszerek összetevői, de jellemzően nem figyelnek oda rá, és nem is befolyásolja őket a választásban vagy a táplálkozásban.
Az átlagosan egészségtudatos fogyasztók odafigyelnek arra, hogy miből áll a megvásárolt termék, ami befolyásolja is őket a vásárláskor, de a tápanyagbevitelükre alapvetően mégsem figyelnek. A nagyon egészségtudatosak viszont minden szinten számításba veszik a termékek alkotóelemeit, és a napi tápanyag- és cukorbevitelüket is követik. A kutatók megállapították, hogy a nők, a nyugdíjasok és a kisgyermekes édesanyák az átlagosnál egészségtudatosabbak, szemben például az alacsony iskolai végzettségűekkel.
A tápanyagbevitellel kapcsolatos tudást azért érdemes bővíteni a fogyasztóvédelemben, mivel az is látható: a magyar vásárlók negyede tudja csak, hogy mit jelent a címkéken olvasható referencia beviteli érték kifejezés, illetve harmaduk van tisztában azzal, hogy az energiatartalmat jelölő kJ és kcal között mi a különbség, továbbá csupán kétötödük tudja értelmezni a tápértéktartalomra vonatkozó táblázat információit.
Marad a kettős mérce?
Legutóbb egy horvát, korábban szlovák, cseh és két magyar vizsgálat is rámutatott arra, hogy kettős mérce uralkodik az uniós élelmiszerpiacon. Több tagország kezdeményezte, hogy az Európai Bizottság (EB) lépjen fel a gyártók tisztességtelen gyakorlata ellen. A fogyasztók védelme érdekében egy hazai jogszabály is előkészítés alatt áll, amely az EB jóváhagyására vár. Kötelezővé tennék a gyártóknak, hogy jelöljék a terméken, ha eltérés van a honi és a nyugati piacon kapható azonos márka alatt forgalmazott áru receptúrája vagy alapanyagai között.