Tájékoztatást tett közzé a MÁV Zrt. a „Szintbeni közút-vasút kereszteződések biztonságának növelése az ország területén” nevű közbeszerzési eljárás eredményéről. Eszerint a beszerzés végleges összértéke áfa nélkül 1,998 milliárd forint. A munkákat négy szakaszra bontották. Az első szakaszban 449 millió forintért 32 helyszínen végeznek korszerűsítési munkákat. Ezenbelül 19 vasúti átjáróban félsorompó-hajtóművet telepítenek, 12 helyszínen az izzós sorompóoptikákat LED-optikára cserélik, egy esetben pedig új sorompóberendezést telepítenek és helyeznek üzembe a szükséges közúti jelző áthelyezésével, az útburkolati jelek és közúti jelzőtáblák átalakításával, pótlásával, ahol kell, közúti burkolatjavítással. A tervezési feladat része valamennyi helyszín esetében a megvalósításhoz szükséges előtervek és kiviteli tervek elkészítése, amelyeknek tartalmazniuk kell a közműkeresztezési terveket, forgalomtechnikai tervet és valamennyi szükséges üzemeltetői hozzájárulást. A fejlesztés forrása uniós pénz. A második szakaszban 31 helyszínen végeznek korszerűsítési munkákat 427 millió forintért. Ennek részeként 17 vasúti átjáróban félsorompó-hajtóművet telepítenek, és az izzós sorompóoptikákat LED-optikára cserélik, 13 esetben csak az optikákat cserélik, és egy vasúti átjáróban új sorompóberendezést telepítenek.
A harmadik szakaszban 628 millió forintért 44 helyszínen dolgoznak. Ebben az esetben 16 vasúti átjáróban telepítenek félsorompó-hajtóművet, és az izzós sorompóoptikákat LED-esre cserélik. Huszonöt helyen csak az izzókat cserélik, három esetben új sorompóberendezést telepítenek. A negyedik szakaszban 21 helyszínen 443 millió forintért végeznek korszerűsítést, húsz átjáróban félsorompót és LED-optikát szerelnek fel, egy helyszínen új sorompóberendezést helyeznek üzembe. A kivitelező mind a négy szakaszban az R-Kord Építőipari Kft. A közutak összesen 5480 helyen keresztezik a vasúti pályát Magyarországon. Ezek többségén, háromezer átjárónál semmilyen jelzés nem segíti az átkelést, igaz, hogy ezek nagyon kis forgalmú helyek. A legtöbb átkelőt, 1300-at csak lámpával szerelték fel, míg 950-et fél-, 230-at pedig egész sorompóval. Többségüket elektronika vezérli, de van még olyan, például a Rákospalota–Újpest állomástól nem messze, a Fő úti gyalogosátjárónál, ahol kézi kezelő – köznyelven bakter – működteti a sorompót.
Korábban több szakaszban végzett korszerűsítési munkákat a nemzeti vasúttársaság. Legutóbb csaknem hatmilliárd forintból korszerűsítette a vasúti átjárókat a MÁV. Ebből a pénzből 170 sorompót korszerűsítettek, LED-esre cserélték a fény- és félsorompókat, 53 veszélyes átjáróban javították a közelgő vonatok előjelzését, továbbá 99 vasúti átjáróba telepítettek úgynevezett eseményvezérelt kamerákat.
Az eddigi korszerűsítések eredményeit elemezve a szakemberek azt találták, hogy arányaiban közel ugyanannyi baleset jut a félsorompós átjárókra, mint a fénysorompósokra. Tavaly 17 nem biztosított átjáróban, ötven sorompóval biztosított átjáróban történt baleset, ezen belül harminc fénysorompónál, húsz pedig fényfélsorompónál volt. A közutat használók hibájából történő balesetek 76 százaléka biztosított, 24 százaléka nem biztosított útátjáróban történt.
Az útátjárós balesetek oka túlnyomórészt az autóvezetők figyelmetlensége, a KRESZ előírásainak megszegése. A legtöbb balesetet a gyorshajtás, illetve vezetés közbeni telefonálás okozza. Az átjárók azért különösen veszélyesek, mert egy vonat általános fékútja többszöröse egy gépjárműének, akár ezer méter is lehet, a 120 kilométeres sebességgel közlekedő vonat megállásához szerencsés körülmények között legalább 500-600 méter szükséges.