Megvalósíthatósági tanulmány készítésére tett részvételi felhívást a napokban a Magyar Államvasutak Zrt. A leendő tervkészítő feladata, hogy megvizsgálja a budapesti Déli pályaudvar üzemi területének hasznosítási lehetőségeit, a Kelenföldi pályaudvar vágányhálózata és létesítményei kapacitásának bővítését, valamint tervezze meg az utasforgalmi funkciók bővítését. A győztesnek egy döntés-előkészítő dokumentumot kell készítenie, amely forgalmi, üzemeltetési, valamint utasközpontú hatásvizsgálatot tartalmaz. Emellett egy tanulmányt a magasépítmények, aluljárók, nyílt területek funkcióinak vizsgálatára, engedélyezési és bontási dokumentációt a Déli üzemi területének leválasztásához, kármentesítési felmérést a pályaudvar üzemi és fejpályaudvari területére, engedélyezési és tender-, valamint környezetvédelmi engedélyezési tervdokumentációt a Kelenföld állomás üzemi pályaudvar és tárolóvágányok komplex megépítésére.
A megvalósításhoz szükséges az ingatlanrendezési terv elkészítése is. A kiírásban felhívják a leendő tervkészítő figyelmét, hogy a Déli és a Kelenföldi vasútüzemi szempontból összetartozó állomások, bármelyiknél avatkoznak be, az hatással van a másik működésére. Ebből következően a tervezett megoldásokat is csak a két helyszín összefüggésében lehet vizsgálni. Egy ilyen horderejű vasúti fejlesztés legalább 40-50 tervezői részszakterületet érint, ezek összehangolása önmagában is nagy tapasztalatot igénylő feladat. A megrendelő MÁV szerint a munka a kormányhatározatban szereplő határidőkre tekintettel kizárólag összevontan, egységesen kezelhető. Emlékeztetőül: a kormány szeptember 1-jét jelölte meg a fejlesztéshez kapcsolódó koncepció elkészültéig és 2017 végét a szükséges telekalakítási eljárások és tulajdonrendezési eljárások befejezéséig.
A Déli pályaudvar esetleges megszüntetéséről több mint egy éve zajlik vita. Volt olyan álláspont, amely teljes mértékben megszüntette volna a 160 éve épített fejpályaudvart. Mint emlékezetes, 2015 februárjában a Gellért-hegy lábánál lévő alagút omlása miatt hetekre le kellett zárni a Délit, és a Kelenföldi még ideiglenesen sem tudta átvenni a fejpályaudvar feladatait. A márciusi kormányhatározatból azonban kitűnik, hogy a Délinek az üzemi területeire – rendező pályaudvarra, tolatóvágányokra, raktárakra, műhelyekre – vonatkozik az elrendelt megszüntetés, az utasok kiszolgálása továbbra is a szokásos peronokon történik majd. (Ugyanakkor nem tudni, mi lesz a rossz állapotú terminálépület sorsa.)
Seszták Miklós fejlesztési miniszter a nyáron ezzel kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy a Kelenföldi pályaudvart bővíteni kell. Mint mondta, a Kelenföldi esetében nemcsak a Déli pályaudvarról átkerülő funkciók, hanem a 4-es metróval kapcsolatos kötelezettségvállalás miatt is van szükség a fejlesztésre, valamint a közelben épülő szuperkórház miatt. A Déli üzemi területeinek helyén a Testnevelési Egyetem (TE) kaphat területeket, mondta nemrég Gyetvai Árpád, a TE fejlesztésével foglalkozó miniszteri biztos. A szakember szerint jégcsarnokot, fedett tenisz- és extrémsport-pályákat, játszóteret, futókört építenek a sínek helyén; a megvalósítás időpontja 2018–2022 között lehet.