Több tényező is arra készteti a hitelintézeteket, hogy átgondolják költséges bankfiókhálózatuk szerepét. Miközben eleve csökken az iparág jövedelmezősége az alacsony kamatok miatt, az ügyfelek egyre jelentősebb csoportjának válik kihasználatlan – és így felesleges – szolgáltatássá a fiók, ha el tudnak mindent intézni interneten vagy mobillal.
Nagy az eltérés az egyes bankok között, hogy ebben a helyzetben a megváltozott igények figyelembevételével milyen szerepet szánnak hálózatuknak. Járható út a funkció alapvető átalakítása, csakúgy mint a gazdasági szempontok előtérbe helyezése vagy a fiókok bezárása. A teljesség igénye nélkül megnéztünk néhány példát külföldről és itthonról.
Az olasz Intesa Sanpaolo, a CIB anyabankja jelenleg az új koncepcióját teszteli hazai piacán, ahogy arról Firenzében a Magyar Idők is meggyőződhetett. A fő irányváltásként azt találták ki, hogy a bankfiókokból közösségi tereket hoznak létre. Olyanokat, ahol az ügyfelek találkozókat szervezhetnek vagy éppen kávézhatnak. Itt nincsenek hirdetések, és a hagyományos pénztári szolgáltatásokat is automatákkal intézik. Ezeken a készpénzfelvételen kívül befizetésre és csekkfizetésre is lehetőség van. A dizájnnak az is része, hogy a bankfióknak jól felismerhető, saját illata legyen.
Ugyancsak látványos nemzetközi példa az amerikai Citibanké, amely szintén alapvetően más szerepet szán a kirendeltségeknek, ezért a cég egy ideje a fiókjait már üzletnek hívja. Ezek olyan megjelenéssel működnek, amelyek az Apple értékesítési pontjaira hasonlítanak, ugyanazokat a tervezőket bízták meg a koncepció kidolgozásával, és ennek megfelelő a helyben elérhető digitális szolgáltatások összetétele is.
Mint azt David Poole, a pénzintézet magánbanki üzletágának egyik vezetője korábban újságíróknak egy londoni háttérbeszélgetésen elmondta, a döntést az is indokolta, hogy a Citi ügyfélkörében nagyon sokan használják az Apple termékeit, így könnyebben azonosulni tudnak egy hasonló kialakítással bankjuknál. A pozicionálásból kiderül, a cég elsősorban a vagyonosabb ügyfélkörre koncentrál, ezzel is magyarázható, hogy korábban több – köztük a magyar, amúgy nyereséges – lakossági piacáról is kivonult a cég.
Arra, hogy az összes nemzetközi trend elérje Magyarországot, valószínűleg még várni kell. Ráadásul nem biztos, hogy itt is megtérül a bankoknak az újítások bevezetése, elvégre a magyar piac kicsi. Ezzel együtt már több újítással találkozhatnak a hazai ügyfelek is. A közösségi térként működő bankfiók ötletét legjobban a MagNet tudta eddig meghonosítani. Egyik fiókja egyúttal kávézó is, míg egy másik kiszolgálóhelye egy közösségi irodában található.
A piacvezető bankok szinte bármelyik fiókjában meg lehet találni a legújabb, az adott pénzintézet által képviselt vállalati képnek megfelelő dizájnt, amelyeket egyre inkább kiegészítenek a helyben vagy bárhol elérhető apró kényelmi szolgáltatások. Így például az Ersténél mobilon lehet sorszámot „tépni”. Az ötletek száma szinte végtelen, de arra is akad példa, hogy egy banknak egyáltalán nincs fiókja. Ez utóbbi folyamatnak is több követője akad.