Heteken belül megjelenhetnek a közúti személyszállítási közszolgáltatási pályázatok, január 1-jétől csak a nyertes állami vagy magánvállalkozások üzemeltetik a jelenleg még Volán-járatokat. Az autóbuszos közszolgáltató társaságok a települések 99 százalékát érik el, a helyközi utazások 80 százalékát autóbuszok bonyolítják le, és évente közel 400 millió utast szállítanak. Ebben a tevékenységben jelenleg mintegy 5600 autóbusz vesz részt és további mintegy 1000 busz helyi szolgáltatást nyújt.
Magyarországon jelenleg 1515 autóbuszos vállalkozásnak van engedélye, ezek összesen mintegy 15 ezer buszt működtetnek. Az egykori Volán-cégek 6500 saját üzemeltetésű buszának átlagéletkora megközelíti a 14,6 évet, közülük ezernél is több a 20 évesnél idősebb jármű.
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. adatai szerint a regionális közlekedési központok (volt Volán-vállalatok) 2010. január 1-jétől mostanáig 599 új és 432 használt buszt vásároltak. Az utóbbiak átlagéletkora a leszállításukkor 5,56 év volt. Ahhoz, hogy az állami autóbuszos cégek a közelgő piacnyitást versenyképes helyzetben várják, a járműflotta átlagéletkorát 10 éves kor alá kellene szorítani, vélik a szakértők, és ehhez 1000-1400 új autóbuszt kellene vásárolni.
Miközben a hazai, többnyire Ikarus-gyökerekkel rendelkező autóbuszgyártó vállalkozások az elmúlt hat évben a rendkívül szerény mértékű megrendelés miatt vegetálnak, a Kravtex–Kühne-csoport júniusban kívánja felavatni 16 200 négyzetméteres üzemcsarnokát Mosonmagyaróváron. A Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. területén megvalósult beruházásban hazánk legnagyobb autóbuszgyára jön létre, amely 500 darabos éves kapacitásával a kelet-közép-európai régióban is kiemelkedőnek számít.
A csaknem félmilliárd forintos beruházást saját erőből valósítja meg a mezőgazdasági gépek és autóbuszok gyártásával foglalkozó cég. Süle Csaba vezérigazgató korábban azt nyilatkozta, hogy a már meglévő, több mint 10 ezer négyzetméter alapterületű csarnokot bővítik további 5600 négyzetméterrel.
A fejlesztéssel bevallottan a liberalizációra készül a Credo buszokat 1999 óta gyártó magyar cégcsoport. Arra számítanak, hogy a kialakuló versenyhelyzetben meghatározó tényező lesz a szolgáltatók buszparkjának az életkora, várható tehát a fiatalítás, az új buszok beszerzése. A cég évente legalább 100-120 jármű értékesítését szeretné elérni. A mosonmagyaróvári Kühne Zrt.-nek közel 300 alkalmazottja van, ami lényegesen nem változott az elmúlt években.