2017. november 21., kedd, Olivér napja
Gazdaság
A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: http://magyaridok.hu/gazdasag/jozan-dontes-vagy-csak-lehuzas-kerekcserebere-2449354/

Józan döntés vagy csak lehúzás a kerékcserebere?

Hét érv a téli gumi használata mellett és ellen a hideg hónapokban
Sorok a gumiszervizek előtt, bölcs figyelmeztetésnek álcázott, valójában vásárlásra buzdító ajánlatok, téliabroncs-tesztek: előbb-utóbb minden autós tudja, eljött az ideje a kerékcserének. Egy részük meg is teszi, mások fütyülnek rá. Vajon ki dönt jól?

Bár pontos és hiteles statisztikát nem találtunk, a különböző közlések alapján valószínűnek látszik, hogy az autósok 60-80 százaléka télen téligumi-abronccsal jár, ami jelentős változás a tíz évvel ezelőtti fele-fele megoszláshoz.

Hiába, hatott a minden ősszel állhatatosan ismételgetett, 7 Celsius-fokkal kapcsolatos intelem.

A legtöbb cikk ugyan hibásan idézi ezt a tantételt, ugyanis nem arról van szó, hogy 7 fok alatt már nem fekszik jól az úton a nyári gumi. Egész pontosan a napi középhőmérsékletre vonatkozik a 7 fokról szóló hüvelykujjszabály, de hát ezt az értéket hiába keresnénk a hőmérőkön.

A leghitelesebb kútfő a Met.hu, az Országos Meteorológiai Szolgálat ugyanis mindennap közzéteszi a napi középhőmérséklet adatát, csak épp meg kell találni a honlapon.

Az utóbbi napokban a fővárosban minden esetben meghaladta a napi középhőmérséklet a 7 fokot, ám tény és való, hogy egyre közelebb az az idő, amikor már ajánlott a télikerék-szett használata.

Fotó: Havran Zoltán

Mostanában hosszú várólistákra kell számítani a gumisműhelyekben

De tényleg segít a téli abroncs a közlekedőknek, vagy ez csak ügyes üzleti fogás?

Összegyűjtöttünk hét érvet a kerékcsere mellett és ellen, ki-ki eldöntheti, hogy melyiket tartja igaznak.

Érdemes téli gumit használni:

1. Télen tényleg jobban csúszik az út.
2. Az ember óvni akarja a saját, a családja és embertársai testi épségét.
3. Hegyvidéken nem lehet boldogulni nélküle.
4. Vidéken, kistelepülésen nem lehet boldogulni nélküle.
5. Több szomszédos országban kötelező a használata.
6. Egyetlen karosszéria-javítás többe kerülhet, mint a legdrágább téligumi-szett.
7. Ha félévente cserélgetik a gumikat, kétszer annyi ideig maradnak használható állapotban.

Nem érdemes használni:

1. Minek téli gumi, ha nincs is igazi tél?
2. Hiába áll meg a csúszós úton az autóm, ha a mögöttem jövő nem tud.
3. Tükörjégen a téli gumi sem tudja megfogni a gépkocsit.
4. Egy garnitúra abroncs ára mérettől függően 50-től akár 200 ezer forintig is terjedhet.
5. A gumiszerelés ára alkalmanként 10-15 ezer forint.
6. Az abroncshotelben a tárolási díj 1-2 ezer forint havonta.
7. A keréknyomás-érzékelők ára 10-20 ezer forint kerekenként, ez az eszköz a 2015 után újonnan forgalomba helyezett autóknál kötelező.

Ha röviden összefoglaljuk az előbbi pontokat, jól látszik, hogy nagyvárosban nappal, sík úton közlekedő gépkocsinak kevesebb gondja lesz télen a gumiabroncs tapadási képességeivel. Aki megteheti, hogy jeges, havas, lucskos napokon nem használja a gépkocsiját, megúszhatja egy jó minőségű négy évszakos abroncsgarnitúrával. Mindenki másnak ajánlott a hideg hónapokban speciális mintázatú és összetételű téli abronccsal autóznia.

Magyarországon nem kötelező a hópehely-jelölésű gumik használata, de a papucsok korát és profilmélységét ellenőrizhetik a rendőrök. Sokan nem tudják, hogy milyen gyakran kell figyelni a profilmélységet az abroncsokon, úgy gondolják, hogy elég, ha a szezon elején megnézik, pedig havonta vagy egy hosszabb út előtt mindenképpen ajánlott lenne az ellenőrzés.

A kopott abroncs ugyanis a nagy mennyiségű vizet és hólét nem képes olyan mértékben kiszorítani, hogy a gumi tapadása fennmaradjon, és az autó kormányozhatatlanul csúszhat – írja a Vezess.hu.Egy százforintos érme segítségével könnyen ellenőrizhető, hogy elég biztonságos-e az abroncs a téli autózáshoz. Az érme ezüstszínű, külső karimája körülbelül 4 milliméteres.

Ha az érmét állítva a futófelületi barázdába helyezzük és az ezüstszínű rész teljesen eltűnik az árokban, akkor a barázdamélység megfelelő.

Hirdetés

Kiemelt

Tovább szépül a Budakeszi Vadaspark

A tervek szerint bővítik a Budakeszi Vadaspark területét, ahol a látogatók megnyerése érdekében folyamatosan fejlesztenek.

Poszt-trauma

Ujhelyi nagyon meglepődhetett a kérdésére kapott válaszon

A legilletékesebbekhez fordult.

Ötven ostoba

A Ferencvárosi Torna Club most ­en­nyinél tart. Sok? Kevés?

A hitelesség és a HVG

Aki keveset gondolkodik...

Bokros agymenése

A MoMa ura már további három Orbán-ciklust is elképzelhetőnek tart!

Hirdetés

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!