Bár pontos és hiteles statisztikát nem találtunk, a különböző közlések alapján valószínűnek látszik, hogy az autósok 60-80 százaléka télen téligumi-abronccsal jár, ami jelentős változás a tíz évvel ezelőtti fele-fele megoszláshoz.
Hiába, hatott a minden ősszel állhatatosan ismételgetett, 7 Celsius-fokkal kapcsolatos intelem.
A legtöbb cikk ugyan hibásan idézi ezt a tantételt, ugyanis nem arról van szó, hogy 7 fok alatt már nem fekszik jól az úton a nyári gumi. Egész pontosan a napi középhőmérsékletre vonatkozik a 7 fokról szóló hüvelykujjszabály, de hát ezt az értéket hiába keresnénk a hőmérőkön.
A leghitelesebb kútfő a Met.hu, az Országos Meteorológiai Szolgálat ugyanis mindennap közzéteszi a napi középhőmérséklet adatát, csak épp meg kell találni a honlapon.
Az utóbbi napokban a fővárosban minden esetben meghaladta a napi középhőmérséklet a 7 fokot, ám tény és való, hogy egyre közelebb az az idő, amikor már ajánlott a télikerék-szett használata.
De tényleg segít a téli abroncs a közlekedőknek, vagy ez csak ügyes üzleti fogás?
Összegyűjtöttünk hét érvet a kerékcsere mellett és ellen, ki-ki eldöntheti, hogy melyiket tartja igaznak.
Érdemes téli gumit használni:
1. Télen tényleg jobban csúszik az út.
2. Az ember óvni akarja a saját, a családja és embertársai testi épségét.
3. Hegyvidéken nem lehet boldogulni nélküle.
4. Vidéken, kistelepülésen nem lehet boldogulni nélküle.
5. Több szomszédos országban kötelező a használata.
6. Egyetlen karosszéria-javítás többe kerülhet, mint a legdrágább téligumi-szett.
7. Ha félévente cserélgetik a gumikat, kétszer annyi ideig maradnak használható állapotban.
Nem érdemes használni:
1. Minek téli gumi, ha nincs is igazi tél?
2. Hiába áll meg a csúszós úton az autóm, ha a mögöttem jövő nem tud.
3. Tükörjégen a téli gumi sem tudja megfogni a gépkocsit.
4. Egy garnitúra abroncs ára mérettől függően 50-től akár 200 ezer forintig is terjedhet.
5. A gumiszerelés ára alkalmanként 10-15 ezer forint.
6. Az abroncshotelben a tárolási díj 1-2 ezer forint havonta.
7. A keréknyomás-érzékelők ára 10-20 ezer forint kerekenként, ez az eszköz a 2015 után újonnan forgalomba helyezett autóknál kötelező.
Ha röviden összefoglaljuk az előbbi pontokat, jól látszik, hogy nagyvárosban nappal, sík úton közlekedő gépkocsinak kevesebb gondja lesz télen a gumiabroncs tapadási képességeivel. Aki megteheti, hogy jeges, havas, lucskos napokon nem használja a gépkocsiját, megúszhatja egy jó minőségű négy évszakos abroncsgarnitúrával. Mindenki másnak ajánlott a hideg hónapokban speciális mintázatú és összetételű téli abronccsal autóznia.
Magyarországon nem kötelező a hópehely-jelölésű gumik használata, de a papucsok korát és profilmélységét ellenőrizhetik a rendőrök. Sokan nem tudják, hogy milyen gyakran kell figyelni a profilmélységet az abroncsokon, úgy gondolják, hogy elég, ha a szezon elején megnézik, pedig havonta vagy egy hosszabb út előtt mindenképpen ajánlott lenne az ellenőrzés.
A kopott abroncs ugyanis a nagy mennyiségű vizet és hólét nem képes olyan mértékben kiszorítani, hogy a gumi tapadása fennmaradjon, és az autó kormányozhatatlanul csúszhat – írja a Vezess.hu.Egy százforintos érme segítségével könnyen ellenőrizhető, hogy elég biztonságos-e az abroncs a téli autózáshoz. Az érme ezüstszínű, külső karimája körülbelül 4 milliméteres.
Ha az érmét állítva a futófelületi barázdába helyezzük és az ezüstszínű rész teljesen eltűnik az árokban, akkor a barázdamélység megfelelő.