– Magyarország az önvezető járművek és az ahhoz tartozó távközlés kutatási központja – jelentette ki a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára hétfőn az M1 aktuális csatornán. Lepsényi István az M7-es autópálya és Zalaegerszeg között tervezett R76-os, úgynevezett okos útszakasz építéséről közölte: a fejlesztés célja, hogy azok az önvezető járművek, amelyek jól teljesítenek a zalaegerszegi tesztpályán, a gyorsforgalmi útszakaszon is közlekedhessenek.
Ez lesz az intelligens autópálya-rendszer első szakasza. Az államtitkár elmondta, a tervek szerint 15 év múlva már olyan gépjárművek közlekednek majd, amelyeket nem kell vezetni. Mindez azonban óriási mennyiségű technikai fejlesztést igényel egyebek mellett a járműgyártóktól, az infrastruktúra terén, és meg kell alkotni az okosvárosokat is.
Lepsényi István a Kossuth rádió 180 perc című műsorában a zalaegerszegi tesztpályáról azt mondta, hogy Európában nincsen olyan tesztpálya, ahol ki lehetne próbálni az úgynevezett autonóm, önvezető járműveket. A pálya első szakaszának építése 2018 első negyedévében kezdődik, és remélhetőleg a jövő év végére már össze lehet majd kapcsolni a tesztpályát az intelligens útszakasszal. Az M7-es autópályát és a zalaegerszegi tesztpályát összekötő R76-os útról elmondta: az okosutak adatokat gyűjtenek a környezetükről, a forgalomról, és továbbítják azokat az intelligens járműveknek. Az okosút és a tesztpálya is állami forrásból valósul meg, a tesztpálya építésére már hatmilliárd forintot átutaltak.
Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára, a tesztpálya kormánybiztosa korábban azt mondta, hogy az R76-os az elképzelések szerint olyan út lesz, amely többet nyújt majd az út és az autó közötti kommunikációnál.