– Melyek a Huawei legújabb tervei a magyar piacon?
– Szeretnénk megerősíteni a márkát, sokkal inkább tudatosítani akarjuk, hogy társadalmilag is felelős vállalat vagyunk, amelyik nemcsak termékeket, hanem a digitális kultúrát is meg szeretné szilárdítani ebben az országban. Kínában legutóbb a Huawei lett a leginkább elismert márka, s ez a célunk Magyarországon is. Üzletileg mindhárom fő tevékenységi körünkben – a távközlési hálózatok, a vállalati és a végfelhasználói üzletágban – előre akarunk lépni. Kapcsolatokat szeretnénk építeni a kis- és középvállalatokkal, olyan szolgáltatásokat nyújtani nekik, amelyekkel javíthatják hatékonyságukat, és nagyobb cégekkel is hamarosan újabb együttműködési megállapodások születhetnek. A felhasználóknak azt szeretnénk közvetíteni, hogy hiába vagyunk kínai cég, amögött, amit árulunk, komoly fejlesztés van, ez nem a silány és olcsó kategória, hanem épp ellenkezőleg: megbízható, magas minőségű termékpalettát kínálunk. Jelenleg is a világ második helyén állunk az értékesítési rangsorban a végfelhasználói termékek esetén a Samsung mögött, s ezt a helyet mindenképp meg szeretnénk tartani. A hálózatfejlesztésben pedig folytatni kívánjuk az eddigi együttműködést a mobilszolgáltatókkal, és aktív részesei szeretnénk lenni az állami széles sávú internet-hozzáférés kiépítési tervének.
– Magyarországon most már mindennapi téma a munkaerőhiány. Önöket ez mennyiben érinti, illetve mit tudnak ebben a helyzetben tenni?
– A munkaerőhiány minket is ugyanúgy érint, nagy probléma, hogy a folyamatban lévő projektjeinkhez is csak nagyon kevés megfelelő képzettségű embert tudunk bevetni. Nem könnyíti meg a hazai munkaerő-kínálati helyzetet, hogy jelentős eltérések vannak a fizetések között Magyarország és akár már Ausztria között is. Ilyenkor az egyik megoldás, hogy idehozatunk szakembereket Kínából. Ez nyilván nem a legjobb válasz, hiszen nagyon sokba kerül. Inkább igyekszünk helyben kiképezni embereket és meggyőzni őket, hogy maradjanak velünk hosszú távon. A Huawei 1987-es alapítású, vagyis fiatal cég, ehhez képest folyamatosan, dinamikusan nő, ami vonzó kilátásokat jelent az itt dolgozóknak. Arra is külön figyelünk, hogy kiemelt fizetéseket adjunk a szakembereinknek, olyan juttatásokat, amiket már a nyugat-európai szintekkel is össze lehet vetni.
– A kormány célkitűzése, hogy újraiparosítsa az országot, kiemelve a magasabb hozzáadott értéket képviselő területeket. Mi a véleménye erről az elköteleződésről? A Huaweinek is jelenthet ez üzleti lehetőséget?
– Ezzel Magyarország mindenképp a helyes irányba indul el. Csak a magasabb hozzáadott értékkel maradhatnak versenyképesek, csak ebből lehet haladás. Helyesnek tartom a felismerést, hogy a mostani állapot, amikor a magyar ipar alapvetően alacsonyabb szintű munkafolyamatokat végez, hosszú távon nem vezet sehová. Ez az elmozdulás a Huawei számára is kedvező, hiszen helyi beszállítókkal végeztetjük el az európai gyártásunkat, nekünk is érdekünk, hogy minél jobb minőségben tudjanak dolgozni a magyar cégek.
– Hol látja a technológiai fejlődés főbb irányait? Mikor lesz például 5G?
– A következő, ötödik generációs technológiát minden bizonnyal először Dél-Koreában vezetik be, ezután következik Japán, Kína, majd az Egyesült Államok. Magyarország az internetelérésben ha nem is az utolsó, de elmaradásban van az európai átlagtól is. A 4G is csak nemrég jelent meg a piacon, és a cégek, amelyek kiépítették a hálózatot, vissza akarják nyerni a befektetett pénzt. Érdemes belegondolni, hogy a 3G is már öt éve itt van, de még nem hozta vissza a beruházott összeget. Maga az 5G technológia nagyjából öt év múlva jelenhet meg a kereskedelmi felhasználásban Magyarországon, de a tartalmak, applikációk tömeges használatának elterjedése 5G-n akár tíz évbe is telhet. Ennek az az oka, hogy Magyarországon keveset fordítunk az internetfejlesztésre, mert kevés a tartalom, ami igényelné a nagyobb teljesítményt, a jelenlegi kapacitásokat sem használjuk ki még. Ehhez képest a sávszélességben vezető Koreában hatalmas mennyiségű tartalom van, amelyek ráadásul rohamos tempóban bővülnek. Kínában az Alibaba e-kereskedelmi vállalat bejelentette, hogy négy hónapon belül lehetővé teszi a virtuális valóságban történő bevásárlást a megfelelő szemüveggel, és a játékokhoz és egyéb szórakoztatóipari termékekhez is szükség van az újabb széles sávú kapacitásokra.
– Hogyan alakult a Huawei legutóbbi üzleti éve?
– A cég tavaly 35 százalékkal növelte árbevételét, összesen 60 milliárd dollárról van szó. Magyarországon ezt az arányt jócskán meghaladtuk, az árbevételünk 86 százalékkal nőtt, 36 milliárd forintról 67 milliárdra. A fő bevételforrás a hálózatfejlesztés volt, tavaly fejeztük be a Vodafone új generációs, úgynevezett LTE hálózatának kiépítését, és jelenleg is folyamatban van egy széles sávú hálózatfejlesztési programunk a Magyar Telekommal. Eladott telefonkészülékeink számát tíz százalékkal, 240 ezer egységre növeltük. Szóval nem panaszkodhatunk.